Translate

måndag 9 december 2013

Växelspaksknopp

Knoppen på X2 och X3 har sitt ursprung i PV60 eller Droskan PV830. Redan i våras började jag leta efter en knopp och även Volvo Museum behöver en knopp då X2 knoppen är stulen/borta sedan många åt.

När jag var uppe hos Bengt och bearbetade strålkastarpottorna i augusti så åkte jag P1800. På hemväg stannade jag till på Biltema i Uppsala. Döm om min förvåning när det svänger in en PV60 på samma parkering. En renoverad vagn i mycket fint skick. Man kan säga att det blev en spontan Volvo-träff.  Vi börjar naturligtvis prata och efter en stund nämner jag att jag söker en växelspaksknopp. Jan-Ivar, som ägaren heter, lovar att leta efter en knopp åt X3.  Vi hörs ett par gånger på telefon, men så i slutet av november har han hittat en knopp. Hurra!!

Jag hämtade upp den i lördags morse.

Byte rakt av mot en flaska gott vin. Båda mycket nöjda!

Dessutom har jag lämnat en ritning till kompisen Stefan. Han ska svarva till en ny växelspak i rätt mått.






På bilden ser ni X2 med likadan knopp 1958

6 kommentarer:

  1. Hej, vet var framstolarna kommer ifrån? MVH///C311

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C311, Jag har kvar de ursprungliga stolarna. Dom är lika i alla tre prototyperna, men sydda lite olika. Vet du ursprunget? ..eller missförstod jag dig?

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Hej, jag har inte lyckats identifiera stolarnas ursprung. Undrade om någon känner till det. MVH///Thomas///C311

      Radera
  2. X2;an var ju riktigt sober invändigt.
    Har du något kvar av inredningen till din X3'a?
    //Richard

    SvaraRadera
  3. Jag har all ursprunglig inredning kvar utom en dörrklädsel, någon mattbit och den ursprungliga instrumentbrädan som blev utbytt 1965. Men allt är i mycket dåligt skick

    SvaraRadera