Translate

torsdag 19 december 2013

Småpyssel

Onsdagskvällen bjöd inte på några stordåd. Men lite småpyssel blev det. Eftersom jag justerat och svetsat en hel del på kylarens sidoplåtar kändes det vettigt att provmontera kylaren.  Jag har ju dessutom fått  kylaren helrenoverad med nytt cellpaket och då har ju gavlarna med fästen varit demonterade.

Men den passade rakt av faktiskt. Men plötsligt insåg jag att jag måste svetsa fast muttrar som det är på en vanlig P1800. Annars kommer man inte åt att demontera/montera kylare om motorhuven sitter på plats. På en Amazon är det ju däremot lösa muttrar.

Muttrar blev svetsade och jag avslutade kvällen med att svetsa klart och slipa fogarna på sidoplåtarna.

Som ni också ser är kylaren lite annorlunda. Frua-prototyperna har en vanlig Amazon B16 kylare i grunden som är "sänkt", dvs ordinarie påfyllningshål är igenlagt och en ny tillbakaflyttad påfyllningsstrut är adderad.

Kvar att göra på kylaren är lite kosmetisk justering av övre tanken. Jag kommer att maska av, blästra övre tanken och spackla ett par ojämnheter. Enligt kylfirman fungerar PPs Kemisk metall fint att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar