Translate

måndag 9 december 2013

Hatten har utvecklats till...

...en blinkerspotta!

 - Jo, Både X2 och X3 har en liten motsvarighet till strålkastarpottan bakom blinkers. Bilden till höger är från X2 höger hjulhus.






Jag funderade naturligtvis på om jag kunde utgå från något halvfabrikat, men det slutade med att jag skapar pottorna från slät plåt.















Eftersom jag vet måtten efter mätningar på X2 ville jag utgå ifrån något som skulle ge mig samma storlek på kupigheten. Det blev en Amazon bromsskiva utan nav.













Med kulhammare blev hatten snart ett faktum.









Lite finriktning på det så är den riktigt elegant!

Två plåtremsor handböjs runt ett rör.
















Jag krymper kanten så att jag får början till rundning.













Sen är det bara att rulla ihop till rätt diameter, punkta ihop med svetsen, kapa och färdigsvetsa.











Hatten har fått brättet bortkapat.  Nu är det bara att sammanfoga dessa.

Vips har jag två pottor!  Men dom har inte riktigt rätt form ännu.











När jag är uppe hos Bengt Blad på lördagen så passar jag på att låna hans fiffiga riktpelare.

Egentligen en pallbock med ett stålrör som man kan fästa olika mothåll på.













Efter 5 min handknackning ser det kanonbra ut. Den högra är klar och den vänstra står på tur.












Klart!





En bock till på listan!









2 kommentarer:

  1. Visst är det kul med plåt? Det ser proffsigt ut. Det är sådant som gör att man blir sugen på en ny utmaning.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är klart du måste börja med ett nytt projekt. Har jag inspirerat till lite plåtkonster blir jag väldigt nöjd!

    SvaraRadera