Translate

tisdag 3 december 2013

Nu ökar tempot

Jag har bestämt mig för att vara klar med merparten av svets- och karosseriarbeten på X3 innan årsskiftet. En månad kvar och viss stress infinner sig. Jag har sammanställt en checklista  med vad som ska hinnas med för att få lite bättre struktur på arbetet. Dessutom kan jag bocka av slutförda moment, vilket känns bra.













Ett restjobb som jag inte ens fick med på listan är montering av bananbalken över kardantunneln. Den var förberedd med hål för pluggsvetsning och svetsades dit kvickt. Även en extra plåtbit svetsades fast i framkant av tunneln för att ge stöd åt nya växellådstunneln.







Yes, det passar fint.









Sen gav jag mig på strålkastarpottorna som jag tidigare bearbetat uppe hos Bengt. Dom har blivit sträckta och handknackade till rätt diameter. Återstår att göra en krage som bildar stöd för kromring och utgör kant att svetsa mot skärm och front. Det är annorlunda pottor på de italienska prototyperna. Alla komponenter är av Hellas fabrikat. Här kan ni se hur X2 ser ut efter att jag demonterat strålkastaren. Betydligt större diameter på själva pottan jämfört med Lucaskomponenterna på en vanlig P1800.







Kragen vill jag ha lite stabilitet i, så det blir 1,5mm plåt. Först mäter jag upp önskad diameter och markerar med en passare hur hålet ska kapas. Jag ser också till att ha bra med överskottsmaterial runt om för att behålla formen på det som ska bli en smal ring. Sen är det bara att nöta på med den lilla kapmaskinen.









Följt av lite filande för att öppningen ska bli snygg och helt rund. Sen trär jag på ringen på pottan. Kontrollerar att den ligger plant på rätt ställe och svetsar fast bakifrån. Följt av slipning och nedkapning till någon form av överdimension. Diametern får jag justera vid montering senare.

En liten sväng i blästerskåpet innan montering kan vara på sin plats också.














Schysst!! En punkt att bocka av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar