Translate

lördag 7 december 2013

Kröka på lördag!

Kröka rör, alltså. Inga helrör heller utan ett helt vanligt stålrör faktiskt. Hm...dom här skämten blir kanske svåra att köra med google translate... ;-)

Jag var uppe hos Bengt idag och utforskade fler kul maskiner och hjälpmedel. Ett av rören som sveper runt reservhjulet och avser påfyllningen till bensintanken skulle tillverkas. Jag hade förberett ett avgasrör på ca en meter. Sandfyllt och igensvetsat samt nedknackade ändar.

Bengt har naturligtvis ett skruvstycke med specialtillverkade rörbackar och ett för ändamålet lämpligt stativ stående.

Men....trots bra utrustning så gick det inledningsvis inget vidare. Mitt rör var ju aluminiserat och svarade inte riktigt på uppvärmningen. Det var svårböjt och besvärligt.











Vi letade upp ett vanligt stålrör i Bengts lager och började om från början.











Ok, dags att fästa upp det och börja värma med STORA gasolmunstycket!









Jag värmer röret på yttersidan tills det är rött och trycker försiktigt nedåt. På så vis sträcker jag utsidan och slipper veck på insidan.  Man känner när det mjuknar. Vädret motarbetar mig på bästa sätt med -5 Celsius och kraftig vind. När jag står där och frysande håller gasolmunstycket inser jag att det här momentet hade varit lite snabbare på sommaren. Inne kan man inte vara, säger Bengt. Sist han körde inomhus bubblade färgen i taket...

Efter ett tag börjar rätt form komma fram. Jag är bara ute efter 300mm längd med en böj som ska svepa strax utanför reservhjulet. Så det är en stor del av röret som senare kapas bort

Plywoodmallen är en kopia av reservhjulets yttre radie

Jepp, nu är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar