Translate

söndag 29 december 2013

Nytt luftintag på plats

Idag blev det lite justeringar av luftintagets nya botten innan den passades in på plats.






Tre, fyra inpassningsförsök senare så sitter den som en smäck. Jag fick kapa bort en remsa i bakre kanten, vinkla till nedre sidor mot kylarbalken och finjustera framkanten med hammare och mothåll. En mindre krympning av kanten krävdes också för att skapa en svängd kan som stämmer med krillens rundning.












Sen var det bara att borra hål inför svetsning mot kylarbalk och lägga på lite svetsprimer.












På plats och dags att börja svetsa!

I det här läget är den fastskruvad i grillsargen genom frontplåten och hamnar därmed exakt på rätt plats. Den ligger lite omlott mot sidoplåtarna.










Så sitter den där. Då plockar jag av grillsarg och frontplåt för att komma åt att svetsa klart alla skarvar.







Jag har punktat ihop omlott och kapar sedan upp en bit i taget, viker bort remsan och riktar samt svetsar kant-i-kant.







Sen slipar jag av en gång innan jag går på med svetsen mellan de tidigare svetspunkterna. Jag vågar inte helsvetsa i ett svep på grund av värmen. Det blir deformationer då

Fronten provmonteras för att se så allt fortfarande stämmer. Allt ok!











Bort med frontplåt och svetsning av det sista följt av slipning.

Stadigt och formstabilt!

Hm..... två dar kvar på 2013 och jag hinner inte klart med allt på listan innan dess.

Lättningen av motorhuven stal tid från de andra planerade aktiviteterna. Men det var nödvändigt.

Nästa pass ska jag göra sidostycken till kylarbalkens stödplåt mot fronten och montera frontplåten permanent på karossen.......eller ska jag sätta upp karossen i vaggan igen och svetsa klart A-stolparna först? Det är lite småbitar som ska lagas i dom...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar