Translate

onsdag 18 december 2013

Fastsvetsade

Så var då motorhuven provmonterad igen. Det var bra frigång mot ramen och och jag har svetsat fast de övre plåtarna där dom ska sitta.  De tillfälliga fixeringsstagen är borttagna och det är endast lite kompletterande svetsning och slipning kvar.

Höger fäste för huvlåsning är tillbakaflyttat 5mm också.

Sen har jag slipat ner en del av huvlåsets hävarmskonstruktion så att gafflarna som fångar upp och låser motorhuvens låsbyglar kan vinkla upp högre i öppet läge.

Det blev tight att fånga upp låsbygeln annars.

Det är mycket små justeringar nu.

Sen har en helt annan fundering börjat gro sedan någon vecka tillbaka...Motorhuven känns tung...

Jag gjorde en beräkning på materialet och jämförde med den gamla motorhuvens stomme och kom fram till en viktökning på 7-800gram med min nykonstruerade stomme. Det kändes helt acceptabelt, men fasiken...det känns som mer. Jag ska göra en kontrollvägning. Nån som har en "vanlig" P1800 motorhuv och kan väga som referens?

...i värsta fall får jag lossa ytterplåten och "lätta" undersidan av stommen. Man skulle kunna kapa bort remsor av metall..

5 kommentarer:

  1. 11,5 kg väger en grundlackad ES-73 motorhuv Mvh Lennart

    SvaraRadera
  2. Det beror på vilken dimension av 4-kantrör du använt. Det ska finnas tunnare gods än 1.5 mm i vissa dimensioner. MVH///C311/Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, men den dimension som jag ville ha och som överrensstämde med gamla motorhuvens ram fanns bara i 1,5mm gods.........

      Operation lättning är inledd!

      Radera
    2. Swiss cheese metoden? MVH///C311/Thomas

      Radera
  3. Nä, jag ska göra på ett annat sätt. Ni får se snart!

    SvaraRadera