Translate

fredag 27 december 2013

Mer motorhuvsjobb

Ni tror väl knappt det är sant, men jag har hållit på fyra timmar till med motorhuvens inpassning. Efter lättningen så blev den så smidig att justera formen på så jag började ju finjustera allt möjligt. Jag har riktat alla ojämnheter i stommen, lagt svetspunkter där den släppt på grund av lättningens bortkapning. Sen när jag trodde att jag var helt klar så hade ju krysset flyttats uppåt och spände mot ytterplåten. Då var det bara att rulla fram gassvetsen och börja krympa krysset punktvis.












Sen efter två strykningar epoxigrund på baksidan, kunde jag åter provmontera ytterplåten och nu passade allt mycket bättre.











Även fästen till huvstaget är på plats nu, både på karossen och huvramen.










Det är viktigt att staget hamnar exakt rätt i läge när huven är stängd. Jag svetsade först fast fästet i karossen, sedan med stängd huv kunde jag positionera huvens fäste exakt.













På plats!


....och det funkar!

Men vad är det för en tomte i blå overall?

Det är min kompis Anders som ryckt in. Det är ju bråttom nu. Jag har en deadline om fyra dagar!



2 kommentarer:

  1. Hej Mark, satt staget till motorhuven olika på prototyperna? på X1 sitter det väl åt andra hållet?
    mvh Lars-åke

    SvaraRadera
  2. Du är skarpsynt. Jo, X1 har staget monterat "upp och ned". Jag har monterat stagen på X3 på samma sätt som X2. dvs åt andra hållet. Förklaringen är nog att X1 har en liten plåtkonsol för gummibuffert som sticker ut en bit framför staget. Av det skälet är det vänt för frigången när huven är stängd på X1. Det skulle ta i konsolen annars när man stänger huven. X2 och X3 saknar denna lilla konsol. Det finns massor av såna här små skillnader. Men helt klart är att X2 och X3 är mest lika varandra jämfört med X1.

    SvaraRadera