Translate

lördag 21 december 2013

Motorhuven som jag trodde var klar...

När Micke och jag höll på och justerade in motorhuven mot karossen blev jag mer och mer övertygad om att den väger för mycket. Eftersom huvstaget som ska hålla huven uppe i öppet läge är ett sånt där italienskt kromat knästag med bandfjäder så var min magkänsla att det inte skulle funka med för tung huv.

Vad göra?  Bengt hade säkert föreslagit en Superleggera lösning med nytt aluminiumskinn....

Vi inleder projekt viktminskning.

Jag fräste loss de få pluggsvetsar som höll skinnet mot stommen eftersom operation lättning måste ske osynligt.

















.. och gav mig på stommen med kapmaskinen. Snabbast och enklast blev att kapa ur remsor på baksidan av stommen. Jag sparar en spalt på 3mm där pluggsvetsarna sitter.











Full fart på utsugsfläkten! Mask på, sen är det bara att köra. En timme senare ligger hela kvarteret i en svag dimma av kapskivedamm.

14st 125mm skivor gick åt..Jo, det är sant!!


Hm..Jag kanske borde önska mig kapskivor i Julklapp?










Bortkapade remsor 1 + 1,5 godstjocklek väger en del.....









........närmare bestämt 2,2 kg!




Det finns en del ytterligare att fila av på stommen

Med hjälp av resterna av den gamla stommen har jag räknat ut att den ursprungliga motorhuven borde vägt ca 13.5, vilket är inklusive gångjärn. En vanlig P1800 huv väger 11,5kg utan gångjärn. Så i runda slängar väger den handgjorda Frua huven 2kg mer minus gångjärnens vikt. Med dagens lättning ligger jag fortfarande 1,8 kg över ursprungliga Fruavikten. Min förhoppning är att komma ned ytterligare. Kanske 500gram till är möjligt.

En ytterligare fördel blir att jag kan finrikta stommen lite mer nu när baksidan av rörkonstruktionen är öppen.

Undrar hur många timmar jag lagt på huven totalt nu?

1 kommentar:

  1. Du har för mig blivit en ikon för tålamod. När jag börjar närma mig att ge upp inom något område så tänker jag bara på dig och din motorhuv.

    SvaraRadera