Translate

torsdag 5 december 2013

Fäste för handbroms och nya kanter till fronten

Likt en TV-kock har jag fuskat lite och tagit fram ett sedan tidigare förberett fäste i 3mm godstjocklek. Men nu är det hög tid att montera det på karossen.

Handbromsspaken har ni sett förut på bloggen. Likadan sitter i X2, men av någon anledning har X1 vanlig Volvospak. Spontant ser den ut att passa bättre i en lastbil eller traktor...

Nåja, nu ska den på plats. Som vanligt har jag foton och mått från X2 samt det gamla fästet att utgå ifrån.  Det gamla fästet ger en fingervisning om hur rostig X3 varit. Vissa partier är 1mm, dvs 2mm har rostat bort och då sitter den ändå högt upp i torpedens sida.





















Jag pluggsvetsar överdelen mot torpedväggens tak och då krävs lite borrhål först samt lite svetsprimer på de ytor som bildar dubbelplåt.











Svetstången med det största gapet blir bra, sedan är det bara att dra på med maxeffekt på svetsen. 3mm kräver full kräm på min lilla svets.















Klart!








Men det där gick ju nästan lite för snabbt...

Låt mig se...vad har vi mer på listan?

Nya kanter till frontens luftintag kanske..

Vad är det för fel på dom gamla, kanske ni undrar?. Jo, dels är dom lite skadade efter demonteringen av fronten, sen måste jag flytta fram fronten ca 7-10mm jämfört med tidigare position och då blir det en glipa..









Jag börjar med att mäta längden som behövs, tar till lite på bredden och letar fram lämplig bit plåt. Det urkapade hålet från frontens underdel blir lämplig och efter en tur i stationära plåtsaxen har jag två remsor plåt att utgå ifrån.













Sen bockar jag på längden.













Därefter ful fart i krympverktyget på ena sidan och ett par dutt med sträckverktyget på andra sidan. Det här är ett kul moment, för det ger snabbt resultat.

Vips, så har man ganska bra passform. Nu tar vi andra sidan...och det går ännu fortare! Så är det alltid!
















Klart!














Två aktiviteter till att bocka av!


..som dom säger i Café Bärs....-Riktigt schysst, asså!







1 kommentar:

  1. Ser nästan ut som spaken på min T24...
    /Thomas

    SvaraRadera