Translate

lördag 28 december 2013

Inpassning av frontplåt - fortsättning

Det här är ganska besvärligt. Det enda som finns att utgå ifrån är motorhuvens kant där jag vill ha en ungefärlig 5mm springa och rätt höjd förstås.

Jag har bytt front ett par gånger förut på vanliga P1800, men då har alltid luftintaget varit mer orört. På X3 har ju en tidigare svetsare passat in bitarna och jag litar inte alls på att dom sitter på rätt ställe. Jag är snarare övertygad om att det måste justeras. Fronten vill ju gärna hänga ned så en svårighet är att hålla den i rätt höjd samtidigt som underkantens position fixeras.








Efter lite fundering och diskussion med kompisen Anders så fixerade vi den på ett antal ställen inklusive montering av grillsarg. Vi punktade fast den i två profiler mot huven till att börja med. Frontplåtens luftintag var också riktigt sladdrigt och efter en kontrollmätning där vi insåg att grillöppningen skulle blivit 30mm för låg kände vi oss tvungna att gå och hämta grillsargen. Jag tror det var ett riktigt bra beslut eftersom frontplåten blev formstabil efter monteringen av kromsarg. Som fixering i underkant drog jag fast långa bultar i hålen för krängningshämmarens fästen samt ett par stötfångarjärn med träkilar som håller plåten fixerade. Ett av skälen till att fronten är lite mer sladdrig är ju naturligtvis också borttagandet av den övre förstyvningen vid frontemblemet. Men det ska inte vara en sån på prototyperna....

Efter nån halvtimmes justering och jämförande mätning både mot X1 och min P1800-61 satte vi ned foten och kunde konstatera att frontplåten sitter så bra som den kan.






Då var det dags att börja bygga upp det inre luftintaget med utgångspunkt i frontplåtens placering. De tidigare tillverkade "banan-vinklarna" fixerades mot frontplåten på insidan och punktades fast lite omlott med sidoplåtarna. Här kommer jag senare att finkapa och svetsa kant-i-kant. Likadant höger och vänster sida.


.

Sedan var det dags för den stödplåt som ska sitta mellan kylarbalken och frontplåtens underkant. Det ska bli en helt täckande plåtlåda i frontens underkant. Lite annorlunda jämfört med en vanlig P1800. Det blir en undre stödplåt och två sidoplåtar som bildar "lådans" väggar. Mot kylarbalken är det en rak bockad kant som jag kan knäcka kvickt i kantviken.









Men den nedre delen som ska ansluta mot frontplåtens undersida ska vara svagt bågformad tvådimensionellt. Jag handknackar en bågformad kant efter pappersmall. Sedan krymper jag den lilla kanten tills det stämmer mot frontplåtens form.









Sådär ja!  Det passar bra. Klart att svetsa fast. Men jag väntar lite med det.















En rad till att bocka av som klar!



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar