Translate

fredag 13 december 2013

Kylarens sidoplåtar

Nu håller jag på med återuppbyggnad av kylarens sidoplåtar. Jag har börjat med att bocka till fyra vinkelprofiler som får utgöra arbetsmaterialet. Två på varje sida.

Häng med så får ni se hur jag tänker få ihop detta!















En av profilerna behöver böjas i krympverktyget för att linjera med sidoplåtens pressning. Vi börjar med den. Efter en liten stunds bearbetning börjar jag få en böj som passar. Jag har klämt fast den för att visa hur den ska sitta.













Sen markerar jag vad som kan kapas bort.














Kapat och klart.












Inpassning igen efter att hål borrats och med en liten svetsloppa sitter den där den ska.









Nu lägger jag på motorhuven igen för att kunna se exakt frigång mot nästa profil som ska tillverkas. Nu upptäcker jag att det bara är ett par millimeters frigång till huvramens kryssprofil. Så jag beslutar mig för att justera balken enligt markeringen med blå penna. Det blå ska kapas bort och överdelen justeras ned motsvarande












Sen är det dags att göra en pappersmall för nästa profil som ansluter till den första. Som ni ser blir det en slags insvängd midja för att motorhuvens förstärkning ska få plats






 X1 och X2 ser olika ut på denna punkt och jag tror X3 kommer att hamna närmast X2 men jag funderar på att lägga till övre avslutningsplåtar som X1 har. Dessa ökar styvheten avsevärt och är snygga rent visuellt. Bilden är uppifrån höger fram på X1. Den vita X2 saknar dessa. Tyvärr har jag ingen dokumentation som visar hur X3 har sett ut från början. Synpunkter? 









Plåtslagaren som gjorde detta på X3 innan jag tog över hade inte samma känsla för design som Pietro Frua´s killar. Ni förstår att jag kapade bort detta......











X1 som motpol....

2 kommentarer:

  1. The devil is in the details. Ska bli intressant när du kommer till bakre delen av framskärmarna. Upp mot dörröppningen är det öppet på produktionsbilarna vilket ser halvfärdigt ut. På X1 är det täckt, detaljer... MVH///C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det går att snöa in på smådetaljer hela tiden. X1 har en stödplåt mellan torpeden och främre kanten av ytterplåten framför vindrutan (den jag nytillverkat till X3), medan X2 saknar denna stödplåt. Det finns inga spår efter sådan stödplåt på X3, så jag kopierar X2 i det fallet. Det är massvis av såna exempel på detaljskillnader.

      Radera