Translate

onsdag 4 december 2013

Ny botten till frontens luftintag

En av de tidigare plåtslagarna har monterat en vanlig 1800E botten innanför frontplåten. Det senare utförandet som har stort hål för kolfilter avsedd for USA bilar.  Så kan vi ju inte ha det. På Frua gjorde man på ett annat sätt. Det ska vara en slät plåt utan pressningar i sidorna och ett ovalt hål med skruvat lock i plåt.

Från kylarbalken och ned till underkant av frontplåten är det en täckplåt också. Så den enda rimliga förklaringen till locket är att man ska kunna komma åt muttrarna för de speciella fästena för främre nummerplåten.

Jag har tagit mått på X2 för att kunna kopiera luftintagets botten. X1 ser faktiskt helt annorlunda ut. Men som vanligt blir X2 förlaga för X3 när X1 ser helt annorlunda ut. - Oj...nu blev det mycket X..!













Först en pappmall så jag har något att klippa efter.











Följt av en sväng med den elektriska plåtsaxen efter att mallen placerats med magneter på ett stycke plåt. Sedan en vikangivelse i kantviken som jag handknackar mot en bit fyrkantstål.









I mitten av uppviket blir det ett litet snitt som svetsas igen när vinkeln är korrekt.













Nu är det dags att förbereda för lock och håltagning.
Pappmall igen efter måtten från X2. Det är en ganska stor inspektionslucka som ni ser.









Hål uppkapat och mall för lock utklippt!









Sedan kapar jag till ett lock och slipar snygga kanter. Sedan borrar jag fyra förberedande hål för lockets plåtskruvar. Vän av ordning hade fäst locket med fler än fyra skruvar, men det är endast fyra på X2 så det får bli lika på X3.

...och det är inte glögg i dunken till vänster i bild!










Ungefär så här kommer det att se ut efter montering!












Ytterligare en aktivitet avbockad och klar! Härligt!










Det här blir lite som garagets adventskalender för mig. Istället för att öppna en lucka så bockar jag av en aktivitet.









2 kommentarer:

  1. Med tanke på 16 aktiviter på din adventslista så borde du hinna bli klar innan Julafton, kanon bra jobbat!
    //P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Den genom tiderna roligaste julkalendern.

    SvaraRadera