Translate

onsdag 11 december 2013

Inpassning av motorhuven tillsammans med frontparti

Igår fick jag hjälp av kompisen Micke. Vi har skruvat P1800 tillsammans i mer än 20år nu och är vana att meka tillsammans. Jag har nämligen stött på lite moment som kräver både fyra händer och lite diskussion om hur man bör gå tillväga. Målet för kvällen var att få stil på motorhuvens vänstra långsida som hamnat lite för lågt i förhållande till skärmen. Vi borrade ur de tre pluggsvetsar som jag tidigare gjort och då ploppade ytterplåten upp 3-4 mm. Möjligen behöver jag höja ett par mm ytterligare. Kort sagt det löser sig lättare än jag trodde. Jag får rikta upp plåtstommen motsvarande.

Sedan gav vi oss på själva positionen för motorhuven i förhållande till front och skärmar. Det är främst höjden i framkant som måste bestämmas så att det lirar med resten av karossen. Efter lite trixande med distanser för frontplåten mot luftintaget så hittar vi ett läge som vi är nöjda med. Jag kryper in under huven och svetsar fast fyrkantsrör mot balken för gångjärn så att den fixeras i exakt rätt läge. Därefter tar vi av motorhuven.

Med balken för gångjärn på rätt plats och helt fixerad med stag kan jag fortsätta att tillverka sidoplåtarnas överdelar.

Jäklar vad kul att det börjar närma sig färdig kaross.

-Tack för hjälpen Micke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar