Translate

tisdag 10 december 2013

Metal Conditioner

Jag måste få tipsa om en produkt igen som verkligen gör ett bra jobb. Det är återigen Bengt Blad som introducerat den för mig. Det är en produkt från DuPont som heter Metal Conditioner 5717S. Det är i princip en produkt baserad på fosforsyra som man späder med vatten och sprayar på plåten med blomspruta samt gnuggar med slipduk. Innan det torkat på ytan gnuggar man torrt med papper eller bomullstrasa.

Stoppar redan uppkommen ytrost och är även mycket bra efter utförd tennspackling enligt Bengt.






Jag testade på frontplåten som redan hunnit anta en svagt brun ton.
Obehandlad

Höger sida behandlad med Metal Conditioner



































Blev så upphetsad att jag drog av höger bakskärm också med glimrande resultat.



3 kommentarer:

  1. Spännande, har redan ställt frågan till DuPont Norden var man kan köpa den. Den skall provas!
    Mvh Lennart på besök i Tokyo inga P18 i sikte ännu men det finns trots en skattepolitik dom gör det väldigt dyrt att köra äldre klassiker.

    SvaraRadera
  2. var kan jag köpa Metal Conditioner 5717S?

    SvaraRadera
  3. Återförsäljare av Standox billack har den, http://www.standox.com/se/sv_SE.html

    SvaraRadera