Translate

tisdag 26 februari 2013

Mall och verktyg för friskluftintag

Senare när de båda nytillverkade plåthalvorna för karossdelen mellan vindruta och motorhuv är klara måste jag skapa hålet för det kromade luftintaget. Det är en ganska mjuk avrundning nedåt i originalplåten och det kromade gallrets ytterkanter är formade på motsvarande sätt. Passformen är därmed viktig.

För att kunna driva ned plåten under kontrollerade former skapar jag två hål-mallar av formplywood som "verktyg". Jag kommer att driva den rundade nedvikningen med hammare mot den undre mallen och ha en likadan med något större öppning ovanpå plåten som stöd och för att förhindra deformation.

 Jag börjar med att undersöka passformen på den misshandlade originalplåten som jag ska malla av.

Det kromade luftintaget verkar passa bra, men något tajt vänster bak.

Som ni ser är även detta special på prototyperna. Handgjort på Frua. Det ska sitta ett nät av samma typ som på P1800 61-63 under kromet, men jag begriper inte riktigt hur det skall monteras. Men det löser sig.

Nu kilar jag över till snickeriverkstaden för det fortsatta arbetet.  ( 17 meter promenad till nästa garage..)

Jag tar hänsyn till misspassningen och gör en kartongmall med mått både för den övre plywood biten och den undre som skall ha ett mindre hål med avrundade kanter.



Jag börjar med den övre delen som ska ha det större hålet.
Sågat och klart!



Nästa steg blir att göra den undre plywood biten och en hel del filande av densamma.

Inte klart ännu, men på gång..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar