Translate

fredag 1 februari 2013

Reparation av bensintanken

Samtidigt som chassiet lämnades för sandblästring så följde även bensintank, kardan, bakaxel och andra större delar med.

När jag fick tillbaka tanken såg den ut att gå att rädda med lite lödning, men som vanligt krävdes större reparation. Men jag ska inte klaga för tanken är topp-fin om man beaktar hur rostig karossen har varit.

Frua har utgått från en Amazon B16 tank och bara flyttat påfyllningsrör och luftning till vänster för reservhjulets skull.

Det var en buckla på undersidan som löpte diagonalt. Den kunde jag ganska enkelt grovrikta genom att punkta fast glidhammarens näbb och rycka lite på 3-4 ställen längs bucklan

Avtappningspluggen var omöjlig att få loss, så jag var tvungen att ta till gassvetsens låga. Då lossnade ju naturligtvis lödningen runt omkring.

Det bruna partiet på kortsidan var mycket tunt i godset med en 4-5 småhål.
Bucklan börjar ge sig















Tank med risk för läckage ovan i bild - något mer tät i undre bild


Bad steel out - good steel in.  5 små jäkla hål bildare ett betydligt större. På högra bilden är bara reparationsplåten tillfälligt ilagd utan svetsning.  Jag fick nämligen isär bottenpluggen från förskruvningen med gassvetsen och hittade efter lite letande en NOS plugg. Kylarservice i Huddinge fick tanken med öppet hål i sidan för att han lättare skulle kunna komma åt att löda fast bottenförskruvningen igen

Det visar sig bli mycket lättare att finrikta bucklorna nu när man tillfälligt får in hela armen med mothåll.
Notera även "handtaget" på reparationsbiten. Utan detta är det svårt att få kant i kant.

Ytterligare en liten lagning blir det innan jag är klar.

Det måste bli fullkomligt tätt så jag punktar bara fast reparationsplåtarna exakt där jag vill ha dom. Sedan lämnar jag över tanken till kompisen Stefan för TIG-svetsning. Jag kan lugna honom med att det inte varit bensin i tanken på ca 30år.

Den är helt luktfri faktiskt! Annars är man ju van vid den mördande doft som gamla P1800 tankar brukar ha......man har ju kört ett par till blästring genom åren med alla rutor nedvevade och kupéfläkten på full gas. Hjälper inte ens......Den bättre hälften hemma märker sånt direkt när hon ska ta bilen...Rött kort!  
Ugnsbaka lackerade grenrör i kökets ugn ger samma typ av feedback.....





Jag plåtade lite inne i tanken bara för att det gick!

Ser bra ut

Status just nu är att den är TIG-svetsad och klar för lackering...nja, förmodligen får den en släng tennspackel också för syns skull. Lagningarna är ju kul att se nu när ni läser detta, men jag vill att dom är osynliga monterat på bilen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar