Translate

söndag 24 februari 2013

Nytillverkning av plåten mellan huv och vindruta

Efter lite måttagning på dels min vanliga P1800-61 och på X1 så har jag en uppfattning om kurvaturen på ytterplåten framför vindrutan. Det fanns ingen orörd yta på den gamla plåten att utgå ifrån.

I bakkant följer den vindrutans säte och i framkant huvens kurvatur.
Den är inte helt plan i längsgående riktning heller.

Hm..det lutar åt bearbetning i engelskt hjul = en tur till Uppsala och Bengt Blad igen.












Vi börjar med att planera hur vi skall gå tillväga och jag förklarar hur kurvaturen på plåten skall se ut och visar den knöliga originalbiten. Bengt bestämmer att vi gör den av två liksidiga delar som vi senare svetsar ihop Först blir det en kartongmall tillklippt som täcker den plana ytan av plåten, sedan ritar vi av den på ett större kartongstycke där vi adderar tejp som motsvarar plåtmängden för de bockade kanterna. Den övre kanten mot rutan består av tre veck, så det är mycket mätande. Rännan mot huven gör vi separat och punktsvetsar på plats senare. Orsaken är begränsningen i sickmaskinen som vi skapar vecket i. Nedviket blir helt enkelt för långt utstickande
 Efter att ha ritsat efter pappmallen på en grovkapad plåt tejpar vi för att få en absolut jämn kant att klippa efter.
 Två bitar redo för klippning. Jag klipper så noga det är möjligt med den elektriska saxen och filar kanten absolut slät efter tejplinjen. Man fattar inte riktigt i det här läget varför kanten måste vara perfekt, men det visar sig senare...
Ja, ni förstår säkert hur dom senare ska svetsas ihop.










Jag tror jag har stigit lite i graderna efter ett par besök hos Bengt, för nu skickar han bara iväg mig till hjulet för att bearbeta plåtarna. Det som gäller nu är att köra fram den svaga kurvaturen från vindrutekant till huvens kant. Så det går ganska snabbt att få till detta. Det blir fyra omgångar med kontrollmätning mellan varven.





 Sen är det dags att köra plåtens kant mot vindrutan i sickmaskinen. Det är nu minsta ojämnhet i kanten visar sig som ett hack i vecket. Men eftersom jag filade noggrant med pansarfilen innan så blir det en jämn och fin kant. Vinkeln kontrolleras mot den gamla plåten. Detta är veck nummer ett.

Vid bearbetningen böjer sig plåten åt "fel" håll.

Så efter detta moment sträcker jag kanten i Bengts lilla Eckold Handformer för att erhålla en hyfsat plan yta framför vecket. dvs jag får tillbaka formen som jag erhöll i engelska hjulet.

Den gamla plåtens form är inte mycket att gå efter, men vi har nu två plåtar som är på god väg att bli ersättning för den gamla.

Dags att åka hem för att passa in dom mot rutramen på karossen.




Uppsala - Stockholm ....Vrooom!

Väl hemkommen smiter jag naturligtvis direkt ut i garaget för att testa passformen. Plåtarna är ganska platta och kräver mer sträckning av kanten inser jag efter en första kontroll mot rutramen på karossen.

Ett par omgångar i sträckmaskinen blir det innan dom passar.
Så ska dom sitta. Allt verkar bra, möjligen glipar det 2mm längst till vänster mot rutramen, men å andra sidan är det flera centimeter överskott på plåtarna i sidled som ska klippas bort senare. Jag tror det blir bra.
 Här ser ni också ventilationskanalens utblås för defrosterfunktionen av framrutan.

Dom extremt fult avklippta plåtarna bakåt i bild är Frua original. Instrumentbrädan vilar mot dessa.
Inför nästa besök hos Bengt kommer jag att göra en mall för plåtens kurvatur från vänster till höger mot huv.

Beträffande hålet i mitten för friskluftsintaget kommer jag att såga till två mallar i form-plywood som vi ska tvinga fast över plåtens båda sidor för att kunna driva ned kanten med hammare till rätt radie.

Hålet kommer att skapas efter att de båda halvorna är ihopsvetsade

Även de små nedsänkta hålen för vindrutetorkarnas axlar kommer att ordnas senare. Jag tror vi kommer att svetsa i dessa separat.

Fortsättning följer som vanligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar