Translate

fredag 15 februari 2013

Fortsättning på bakskärmar

Jo, dom blev ju inte riktigt klara i förra inlägget. Jag berättade ju att jag kapade loss underdelen mot tröskel som inte såg "rätt" ut i jämförelse med Frua och att det var lite "klonk" i plåten mellan dörr och hjulhus. Skärmen har krympt i svetsfogen mot B-stolpe och skapat en mindre utbuktning på den släta ytan när tidigare plåtslagare monterat den. Jag borde ha uppmärksammat detta redan när dom var lösa, men missade det.

Vi börjar med det som brukar vara lite läskigt, dvs krympa plåten. Jag har tittat på ett antal gånger när min kompis Göran har gjort detta. Det är inte direkt svårt att utföra, men problemet är att man aldrig vet exakt hur plåten beter sig. Som jag lärt mig så konstaterar man först var plåten behöver krympas mest, dvs den högsta punkten. Sedan värmer man upp den punkten snabbt till nästan smältpunkt, sedan kan man ta lämpligt mothåll i t ex trä och trycka plåten försiktigt i rätt riktning samtidigt som man kyler snabbt med tryckluft. Var snabb mellan momenten värma och kyla. När det kallnat helt har plåten dragit ihop sig mot punkten. Sedan upprepar man proceduren tills plåtytan är i godkänd form. Jag värmer med MIG svetsen eftersom det går snabbt och är lättreglerad värme. Nackdelen är att det blir en liten topp med material som måste slipas av. Testar ni själva så var observant på att man ligger på gränsen till att smälta hål. Det är lätt hänt och tråkigt att lägga igen. Helst skulle jag vilja ha en handhållen induktionsvärmare.....men dom är fortfarande för dyra för min hobby-budget. Har man medhjälpare i garaget funkar det bra med gassvetsen, men är man själv är det värt mycket att bara kunna släppa handtaget och börja kyla.

Jag får krympa plåten både på höger och vänster bakskärm innan jag är nöjd. På bilden ser ni hur jag krympt på 14 punkter och det kom att bli ett par till längre ned innan jag var nöjd.

Samtidigt som jag är nöjd över att det gick bra så går jag och irriterar mig på att jag inte upptäckte detta tidigare. Det hade blivit bättre att köra plåtytan i Bengt Blads Eckold-maskin med krympverktyg.

Nu får jag istället lite mer justeringsjobb med spackel även om det går att finjustera med hammare och mothåll. Man kommer ju åt från insidan ganska bra.
På bilden med linjal ser ni den oönskade kupigheten på skärmen mellan min hand och svetstången.


Okej...vi fortsätter med nederkanten mot tröskel.








Såhär ser det ut när jag börjar. Svetsprimer på väl valda ytor. Snittet hamnade strax ovanför knäcken en liten bit upp på skärmsidan. Så jag behöver bocka till en vinklad reparationsbit. Samt en liten passbit för innerskärmens avslutning mot tröskeln.

Som vanligt har jag kontrollmätt X1 innan.





Jepp...den borde passa











Punktar fast och testar med lång linjal och helsvetsar sedan.

Passbiten mot innerskärm blir en liten, liten trekant som svetsas så att det blir bra avrinning från hjulhuset.









På Frua-prototyperna skall man se svetsen ca 10-12mm lång var 70:e mm mot inre bottensvällaren. Jag svetsar detta på motsvarande sätt så att det ser "rätt" ut.

Det enda som är kvar nu är att svetsa den droppformade hjulhuskanten mot innerskärm.

...och därmed börjar jag komma ikapp med realtid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar