Nästa problem var att dom var rejält ytrostiga efter fuktig förvaring. Efter att ha detaljstuderat P958-X1 och X2 så var jag klar över vilka modifieringar som krävdes.
P958-X3 var ju den protytyp som användes för malltagning av Pressed Steel i Skottland i samband med att pressverktyg skulle tillverkas, men trots det är det en rad skillnader mot en P1800 produktionsbil.
Vad skiljer då jämfört med en P1800 kanske ni undrar..
Efter droppformens tillkomst har jag skickat båda bakskärmarna på Strip-All bad för att göra dom helt fria från rost.
Sedan tidigare är skärmarna kortade mot dörren och den modifieringen var väl godkänd men inte mer eftersom det slagit sig lite.
Den främre hjulhuskanten gick ganska lätt att justera med kap och svets. På bilden intill har jag markerat skillnaden i form.
Del av fenan behövde också modifiering. Prototyperna har en annan radie på fenans avslutning. Den är 20mm högre i svängen ned. Jag fick tillverka en passbit och kapa bort motsvarande del på P1800 skärmen. Dessutom krävdes ca 10mm förlängning vid bakljuset och lite justering ned mot bakre skarven. Nya plåtar bakom ljus blev också nödvändigt.
Det skall också vara en liten utbuktning vid hålet för stötfångarens sidofäste. Jag skar till en mall i marin.plywood och handknackade den utbuktningen med skärmen fixerad mot plywoodbiten
Detalj av hjulhuskant - droppe |
Droppe mot innerskärm |
Med höger skärm provmonterad ser det riktigt bra ut.
Fortsättning följer..
Otroligt snyggt jobbat!!!
SvaraRadera