Translate

torsdag 14 februari 2013

Modifiering av P1800 bakskärmar

Som ni sett på tidigare bilder har X3 fått P1800 bakskärmar monterade av tidigare plåtslagare. Det är en massa små detaljskillnader som måste fixas innan de har Frua-utseende. Detta var naturligtvis inte gjort. Dessutom var jag ju tvungen att låta blästerkillen komma åt ordentligt. Jag skar helt enkelt bort dem från karossen.

Nästa problem var att dom var rejält ytrostiga efter fuktig förvaring. Efter att ha detaljstuderat P958-X1 och X2 så var jag klar över vilka modifieringar som krävdes.

P958-X3 var ju den protytyp som användes för malltagning av Pressed Steel i Skottland i samband med att pressverktyg skulle tillverkas, men trots det är det en rad skillnader mot en P1800 produktionsbil.

Vad skiljer då jämfört med en P1800 kanske ni undrar..

Hjulhuskanten har en stiliserad dropp-form istället för den vanliga punktsvetsade omlott skarven på vanliga P1800. Dessutom är öppningen något annorlunda. Den mest framträdande skillnaden är i nedre framkant av hjulhus, där kanten svänger in lite mot tröskeln. Jag gjorde pappmallar av både X1 och X2 för att se vilka justeringar som behövdes. Droppformen skapade jag genom att varmbocka kanten med gassvets och handknacka formen med hjälp av ett egentillverkat mothåll av bockat rundjärn. Bottendelen mot tröskel kapade jag bort. Det blir en separat reparationsbit, då tröskelns botten inte ser likadan ut heller.

Efter droppformens tillkomst har jag skickat båda bakskärmarna på Strip-All bad för att göra dom helt fria från rost.

Sedan tidigare är skärmarna kortade mot dörren och den modifieringen var väl godkänd men inte mer eftersom det slagit sig lite.

Den främre hjulhuskanten gick ganska lätt att justera med kap och svets. På bilden intill har jag markerat skillnaden i form.









Del av fenan behövde också modifiering. Prototyperna har en annan radie på fenans avslutning. Den är 20mm högre i svängen ned. Jag fick tillverka en passbit och kapa bort motsvarande del på P1800 skärmen. Dessutom krävdes ca 10mm förlängning vid bakljuset och lite justering ned mot bakre skarven. Nya plåtar bakom ljus blev också nödvändigt.

Det skall också vara en liten utbuktning vid hålet för stötfångarens sidofäste. Jag skar till en mall i marin.plywood och handknackade den utbuktningen med skärmen fixerad mot plywoodbiten


Detalj av hjulhuskant - droppe

Droppe mot innerskärm


























Med höger skärm provmonterad ser det riktigt bra ut.


Fortsättning följer..

1 kommentar: