Translate

söndag 24 februari 2013

Framför vindrutan


Som ni märker rör jag mig framåt på karossen. Jag har kvar den gamla plåten framför vindrutan, men tyvärr är den misshandlad av tidigare plåtslagare i ett försök att laga den undre strukturen. Tyvärr måste jag konstatera att varken den undre lagningen eller återställandet av övre plåten blev bra. Allt får kasseras. Den övre plåten är inte genomrostad, men fullkomligt misshandlad.  Om ni tittar noga på avvikelserna mot linjalen förstår ni vad jag menar. Den är både kapad, skarvad, uppfläkt och igensvetsad....illa..





Här syns lagningen av vänster sida. Det är konstruktionen under ovan visade plåt som förbinder rutram med torpedvägg. Kanske skulle få passera om man rostlagade en bruksbil som bara ska igenom Bilprovningen.....men, som sagt, inte godkänt på X3









Höger sida är mer orörd = bra i detta läge, eftersom jag måste ha något att mäta och malla ifrån för att snygga till vänstersidan. Däremot ser det ut som nån skjutit en hagelsvärm genom plåten, men det är rosthål
 På den här ganska enkla underliggande plåten är det en anslutning i plåt mellan kupefläktens övre kåpa och luftintaget. Här är det bara fragment kvar efter åratal av mossa och löv. Jag har till och med fått byta plåt i kupefläktens övre kåpa på grund av rost. värmeanläggningen är samma som tidiga Amazoner 57-58, med skillnaden att bakkanten på övre kåpan är sänkt och modifierad för att passa mot de fragment ni ser på bilden till höger och skruvad uppifrån genom försänkningen/rännan på yttre karosseriplåten med tre skruvar. Som ni ser är det en dräneringsränna med två vinklade "stuprör" också


Bort med den anskrämliga lagningen på vänstersidan och se....ännu mer rost.
Under plåten jag tog bort löper en svängd boxkonstruktion som både utgör förstyvning för vindruteram och ventilationskanal.

Om de överliggande plåtarna är relativt lätta att återskapa så är denna box-profil lite svårare. Jag kommer inte att byta hela profilen, det är bara vänster sida som är slut. Hm..jag får förmodligen göra den i flera delar som efter krymp- och sträckbearbetning sedan svetsas ihop. Jag måste dessutom förvissa mig om att den hamnar på exakt rätt ställe

 Vänster sidas boxprofil fotograferad inifrån kupén. Massor med små rosthål.
 Lite till höger om ovanstående foto
Vattenavrinning i närbild på vänster sida

 Jag har fixat några rör. Det vänstra har rätt mått för att jag ska kunna driva en plåt ock skapa rännan mellan "stuprören". Röret till höger har exakt samma mått som "stuprören". Principen jag kör efter är att nytillverka delar innan jag skär bort de gamla. Jag kommer att göra en ny luftintagsanslutning med dränering innan jag skär bort den gamla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar