Höger sida är mer orörd = bra i detta läge, eftersom jag måste ha något att mäta och malla ifrån för att snygga till vänstersidan. Däremot ser det ut som nån skjutit en hagelsvärm genom plåten, men det är rosthål
På den här ganska enkla underliggande plåten är det en anslutning i plåt mellan kupefläktens övre kåpa och luftintaget. Här är det bara fragment kvar efter åratal av mossa och löv. Jag har till och med fått byta plåt i kupefläktens övre kåpa på grund av rost. värmeanläggningen är samma som tidiga Amazoner 57-58, med skillnaden att bakkanten på övre kåpan är sänkt och modifierad för att passa mot de fragment ni ser på bilden till höger och skruvad uppifrån genom försänkningen/rännan på yttre karosseriplåten med tre skruvar. Som ni ser är det en dräneringsränna med två vinklade "stuprör" också
Bort med den anskrämliga lagningen på vänstersidan och se....ännu mer rost.
Under plåten jag tog bort löper en svängd boxkonstruktion som både utgör förstyvning för vindruteram och ventilationskanal.
Om de överliggande plåtarna är relativt lätta att återskapa så är denna box-profil lite svårare. Jag kommer inte att byta hela profilen, det är bara vänster sida som är slut. Hm..jag får förmodligen göra den i flera delar som efter krymp- och sträckbearbetning sedan svetsas ihop. Jag måste dessutom förvissa mig om att den hamnar på exakt rätt ställe
Vänster sidas boxprofil fotograferad inifrån kupén. Massor med små rosthål.
Lite till höger om ovanstående foto
Vattenavrinning i närbild på vänster sida
Jag har fixat några rör. Det vänstra har rätt mått för att jag ska kunna driva en plåt ock skapa rännan mellan "stuprören". Röret till höger har exakt samma mått som "stuprören". Principen jag kör efter är att nytillverka delar innan jag skär bort de gamla. Jag kommer att göra en ny luftintagsanslutning med dränering innan jag skär bort den gamla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar