Translate

tisdag 19 februari 2013

Mystiskt fäste..

Jag har en ganska stor låda i garaget med bortskuren rostig plåt från X3. Ni har tidigare sett exempel på fragment från den lådan. Fästen till stolskenor, gamla bakstycket mm. De flesta delar är ganska lätta att identifiera.
Men jag har två typiska fästen för avgassystemet och en fästkonsol som jag identifierat som vajerfäste för handbromsen. Problemet är att jag inte vet var dessa ska sitta. Det ser lite olika ut på X1 och X2.

I lördags provdrog jag vajern till handbroms och försökte hitta var fästet borde sitta och efter en stunds letande fick jag bingo. Det sitter nämligen en gammal svetsmutter kvar bakom fästet och eftersom fästet varit helsvetsat så är inte denna svetsmutter använd. Det visade sig vara muttern som håller Amazonens mittenfäste för reglerstången till handbroms.




Här skall den sitta. Inte helt centrerad, utan lite till höger om centrumlinjen. Svetsad mot balk och golvplåt.









 Handbromsspaken som den ser ut på X3 (och även X2). Av någon anledning har X1 vanlig Amazon-handbroms. Den röda färgen är den ursprungliga och färgmatchad för inredningen. Vajern är en och en halv PV 444 med en skarvhylsa.
Längden på vajer verkar stämma bra med fästets placering också.










Men usch vad rosten har gått hårt åt fästet. Stålets tjocklek varierar kraftigt. Jag tror nog det skulle hålla och göra sin uppgift efter blästring, men det är en simpel konstruktion så jag beslutar mig för att göra ett nytt exakt likadant.







Jag mallar av och mäter. Sedan är det bara att skära till nya bitar. Hålet för vajerhöljets hylsa borras.
Jag varmbockar med hjälp av gassvetsen
 Det närmar sig...
Jag var tvungen att hitta en distans med exakt rätt höjd....efter en stunds rotande blir det två stumpar armeringsjärn.









Klart!  Här ser ni också den gamla svetsmuttern som gav mig exakt position.











På plats!
Det är en liten plåtkonsol som håller handtaget också. Den blir kopierad senare, men jag måste först rostlaga karossen mellan vindruta och torped.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar