Det handlar om växelspakens lagring i chassiet
På en vanlig Volvo P1800 så är ju växelspaken monterad i ett förlängt lock med inbyggt länkage som är monterat på växellådan.
P958-X3 fick ett sånt P1800-lock monterat ca 1964. Jag pratade med Åke som köpte loss bilen från Volvo och detta var en av de första modifieringar han lät utföra. Det ursprungliga länkaget var bultat i växellådstunneln via en kulled och gav upphov till vibrationer när man körde enligt Åke.
Min ambition är ju att bygga upp prototypen i det utförande den hade 1958 när Frua levererade den till Volvo. Kort sagt, jag måste bygga tillbaka till det gamla "sämre" växellänkaget.
Idag är det bara P958-X2 som har kvar detta utförande.
Jag har lyft på mattan för att kunna se växelspakens kulled på X2. Den ser ut såhär:
Spakens kulled på P958-X2 |
Är det någon som kan tipsa mig om någon annan bil eller fordon som har samma typ av kulled?
En märklig omständighet är att den P1900 som står på Volvo-muséet har ett likadant (nästan) länkage monterat. Det är en modifiering då P1900 ska ha en lång svängd växelspak monterad i lådan direkt.
Jag har också konstaterat att Volvo-valpen (pltgb903, L3314) har ett växellådslock som skulle fungera med denna typ av reglage. Den har samma princip för växelspakslagring, men mycket kraftigare.
Närbild av kulled |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar