Translate

måndag 4 februari 2013

Efterlysning!

Jag behöver er hjälp med att försöka identifiera en sak. Den förekommer helt säkert på andra samtida bilar.

Det handlar om växelspakens lagring i chassiet

På en vanlig Volvo P1800 så är ju växelspaken monterad i ett förlängt lock med inbyggt länkage som är monterat på växellådan.

P958-X3 fick ett sånt P1800-lock monterat ca 1964. Jag pratade med Åke som köpte loss bilen från Volvo och detta var en av de första modifieringar han lät utföra. Det ursprungliga länkaget var bultat i växellådstunneln via en kulled och gav upphov till vibrationer när man körde enligt Åke.

Min ambition är ju att bygga upp prototypen i det utförande den hade 1958 när Frua levererade den till Volvo. Kort sagt, jag måste bygga tillbaka till det gamla "sämre" växellänkaget.

Idag är det bara P958-X2 som har kvar detta utförande.

Jag har lyft på mattan för att kunna se växelspakens kulled på X2. Den ser ut såhär:

Spakens kulled på P958-X2

Är det någon som kan tipsa mig om någon annan bil eller fordon som har samma typ av kulled? 

En märklig omständighet är att den P1900 som står på Volvo-muséet har ett likadant (nästan) länkage monterat. Det är en modifiering då P1900 ska ha en lång svängd växelspak monterad i lådan direkt.

Jag har också konstaterat att Volvo-valpen (pltgb903, L3314) har ett växellådslock som skulle fungera med denna typ av reglage. Den har samma princip för växelspakslagring, men mycket kraftigare.
Närbild av kulled


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar