Translate

fredag 8 februari 2013

Baklucka Del 4

Nu skall det handla om tillverkningen av den nya bakluckans ytterplåt. Detta utspelar sig under två dagar i oktober 2012. Återigen blev det proffshjälp från Bengt. Eftersom bakluckan är ganska stor fick jag vara med som "elev". Det krävs fyra händer att hantera den genom det Engelska hjulet.

Med den uppstagade gamla bakluckan som mall satte vi igång.

Först grovklippa en 1mm plåt till lämplig dimension. Dvs ca 10cm extra runt om.








Vi kommer att bearbeta fram formen på ytterplåten i det Engelska hjulet.

Men innan vi startar tar Bengt en genväg och kör nederkanten av plåten en stund i Eckold maskinen med sträckhuvud monterat. Bakluckan har störst radie i nederkant mot handtaget och Eckolden sträcker snabbare än Engelska hjulet. Vi spar lite tid helt enkelt. Den mindre deformation som blir slätas ut i hjulet senare.



Första kontrollen och jämförelsen med plåten lagd ovanpå gamla bakluckan.

Jag lovar er, det kom att bli många oräkneliga kontroller av detta slag.








Körschema för Engelska hjulet. Tre korta drag följt av ett längre...osv för att släta ut den första bearbetningen i Eckold.

Efter denna sväng är plåten helt slät men med en god början på korrekt form.







Bengt klipper bort överflödig plåt i övre kanten.












Suddig bloggare kör Engelskt hjul för första gången. Kör och kör föresten...... Det var nog snarare Bengt som körde och jag som åkte med enligt hans anvisningar. Bilden är suddig, men jag var väldigt koncentrerad.

Efter ett par timmar fick jag någon slags känsla för hur plåten påverkas av olika anläggningstryck och rörelsemönster. Det var oerhört lärorikt.



Här börjar det hända saker! Linjalen visar hur plåten har "lagt sig" över den gamla luckan som finns därunder.

En framgångsfaktor är att köra det Engelska hjulet med lågt tryck och istället många svep fram och tillbaka. Det går långsamt, men det positiva är att det inte blir ränder i plåten och att man har kontroll över processen.





Efter ett tiotal omgångar i Hjulet med mellanliggande kontroller och markeringar med penna så "flyter" liksom plåten på gamla luckan utan glipor.

Nu börjar det bli bra, säger Bengt

Bra är verkligen ett understatement. Jag är i det här läget helt euforisk och fattar knappt att det är sant.
Jag hoppar runt av lycka utanför bild....

Ytterskinnet har nu korrekt form och nu blir det dags för finlirande av kanter.

För att på ett enkelt sätt kunna addera 10mm kant med utgångspunkt av gamla luckans ytterplåt har Bengt ett helt batteri av tejp i olika bredder. Vi ritsar luckans yttermått utan uppvik.
Jag tejpar upp kanten motsvarande det uppvik som krävs och klipper sedan rent kanten med plåtsax.

Ber om ursäkt för att jag inte ler mot fotografen, men då hade jag klippt av fingret....







Bort med tejp och sedan kör Bengt plåtens kant i Sick-maskinen för att skapa en anvisning i plåten.











Det krävs en krympning av kanten för att den ska räta ut sig och inte bli vågig. Bengt kör detta i sin Eckold med krymphuvud som ser ut som en anknäbb.








Kanten formas med hammare och mothåll mot målet 90 grader uppvik.










De övre hörnen blir för skarpa att krympa och vi vill inte riskera deformation av ytterplåten.

Vi kapar bort kanten här och svetsar i en bit med 90 grader mot ytterplåten.







Ytterskinnet klart! Det behöver knappt spacklas.

 Detta var en höjdpunkt i mitt bilplåtslagarliv.

Jag har liksom flyttat fram horisonten för vad som är möjligt att genomföra nu.

Tack, Bengt!

Nästa steg blir att tillverka en ramkonstruktion av det plockepinn som jag berättat om tidigare.

Fortsättning följer.....

1 kommentar:

  1. Fantastiskt roligt att se hur denna ikon växer fram igen ur fragmenten. Tack för showen. Projekt Elof

    SvaraRadera