Translate

måndag 11 februari 2013

Baklucka Del 5

I det här avsnittet får ni följa med i arbetet att få ihop alla lösa nytillverkade delar till en komplett baklucka. Jag har ju tidigare tillverkat lösa stagplåtar och ramprofiler med rätt radie. ...nåja, hyfsat rätt radie får man nog kalla det. När man summerar all tid detta har tagit är det inte svets- och kaptimmar som är flest.  Kontrollmätningar, på- och avmontering av lucka följt  av riktning och justeringar har tagit merparten av tiden i anspråk.

Ni kommer att märka att ihopmontering av lucka har skett innan jag monterade karossens nya kant som jag beskrev i Del 4. Enda anledningen till att jag gjorde klart luckan först är att jag då med lite större frihet kunde justera glipan mellan lucka och kaross.

Första steget blev att styva upp ytterplåten så att den både höll formen och kunde ligga an mot kaross. Återigen fick jag god hjälp av krymp- och sträckverktygen.

Två småpunkter med svetsen i vardera hörn blev det. Jag ville undvika deformation....funderade ett tag på att smältlimma...









Sedan började jag passa in de tillverkade plåtprofilerna som skall utgöra stöd för ramen. Dessa behövde lite extra massering innan de passade. Småpinnarna som syns mot ytterplåten är distanser för att denna stödplåt skall sväva 3-4 mm över ytterplåten och vara svetsade mot ytterkanten. Ganska pilligt moment som krävde en hel del justerande innan jag slutligen kunde svetsa ihop stödprofilen permanent.



Nästa moment blev att svetsa ihop och justera radien på luckans ram. Det var befriande att svetsa i 1,5mm gods som omväxling. Jag finjusterade de fyra profilerna och punktade sedan ihop dem till en ram. Jag provade ramen mot den ihopsvetsade plåtprofilen och luckans ytterskinn. Det blev flera justeringar av ramen med gassvetsen innan jag var nöjd.  Sedan klämde jag fast gångjärnen med svetstänger och se...det blev en öppningsbar ram.



Funktionskontroll - inmätning av position för gångjärn.

Här måste jag erkänna ett litet avsteg från originalluckan. På den satt inte gångjärnen centrerade....det var inte snyggt. Jag insåg efter lite mätande att fästkonsolen för vänster gångjärn behövde flyttas 7-8mm. Efter den justeringen hamnade gångjärnen på samma position i luckans ram.

Nu tillverkade jag två små fästen för gångjärnen som sedan fälldes in i ramen på samma sätt som Frua gjort. De monterade gångjärnen skall linjera med ramens höjd. Dessa gjordes i 2mm gods och fastsvetsade mutterstycken M8. Jodå...ni P1800-entusiaster läste rätt...det skall nämligen vara milimetergängat på en Frua-tillverkad bil.
 Ramen på plats med fastskruvade gångjärn och stödplåt provisoriskt fastklämd för att kontrollera mått.
 Samma läge i arbetet fast med öppnad lucka.
 Dags att förbereda för att pluggsvetsa fast stödplåten mot ramen. Men först på med svetsprimer.
 Svetsning pågår...
Stödplåt och ram slutligen ihopsvetsade till en enhet.

Dags för grundmålning av dolda delar av ram och ytterplåt. Detta blir en kombination av 2k- epoxiprimer och svetsprimer beroende av närhet till ytterkant där vi snart skall pluggsvetsa ytterskinnet på plats.





Detta moment var lätt efter alla tidigare vedermödor med att justera och kontrollmäta. Det var sugpassning....swooop!!  .. så låg ytterplåten på plats.








Tillverkning av plåt-konfetti!












Äntligen!

P958-X3 har fått en helt nytillverkad baklucka.

Det som återstår är montering av lås och dess konsol på undersidan.

Det enda som jag återanvände från gamla luckan var fästet på vänster sida som den fjäderbelastade armbågen monteras i.


Njut av stilstudien med provmonterad modifierad bakskärm, nytillverkad stötfångardel och "dummies" som bakljus.  Bakljusen är ett marknadsfynd från en Kina tillverkad EU-moppe. ...jo, dom är i kromad plast också! Oroa er inte, dom skall inte bli permanenta!

När man får på lite kringutrustning kan man riktigt känna hur de positiva signalsubstanserna flödar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar