Translate

fredag 15 februari 2013

Finlir som knappt syns

När man har möjlighet att verkligen kräla runt i och under Frua-prototyperna upptäcker man en hel del väldigt eleganta detaljer i hantverket.

Ett bra exempel i samband med modifieringen av P1800 bakskärmarna är underkanten mot bakstycket. Dvs den insvängda underkanten på karossen där bakskärm möter bakstycke. Jag har ju tidigare renoverat ett par vanliga P1800 och vet hur trist tillyxad och punktsvetsad den delen är. Den är liksom praktiskt sammanfogad bara. Inget att bli upprörd över eftersom det inte syns när bilen står på hjul.

Men italienarna på Frua nöjde sig inte med detta. Här skall det vara skönt linjespel även på dessa osynliga ställen.  På bilden ser ni P958-X2 snett underifrån vänster bak.








Här ser ni utgångsläget efter montering av bakskärm. Inte snyggt alls. Jag gjorde en papp-mall med radien från X1. Markeringen med spritpenna på skärmen skall kapas bort. Men som ni ser behöver vi addera mer plåt.








Passbit tillverkad. Nu kan ni linjespelet. Den lilla avslutande kanten ska vara vikt omlott ca 4mm från hjulhus till hjulhus för att bli formstabil. Frua-prototyperna har inte några stagplåtar under bagagegolvet som på en vanlig P1800.








Bara att punkta fast ny del och kapa bort överflödigt material från skärm.

Det här är riktigt kul för det blir en så jäkla snygg avslutning på karossen!!
-Jaja...jag vet att det inte syns sedan och att den upp och ned just nu. ...men samtidigt vet jag att många av er som läser nickar igenkännande.



Ahhh. Vad snyggt det blir!











Likadan behandling av vänster sida...eller höger upp och ned.

Jo...ni gissade rätt!  Det har varit semlor i kartongen!









Klart!











Notera dimman! 
 Jag måste fixa en utsug! ...eller montera dimljus på svetshjälmen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar