Translate

tisdag 5 februari 2013

Baklucka Del 2

Jag tar med den gamla uppstagade bakluckan till Bengt Blad i Uppsala och vi kommer snabbt överens om hur detta skall gå till. Detta sker i September 2012

Innan besöket har jag varit förbi min stål-grossist och inhandlat rektangulär stålprofil i 1,5mm gods att använda som ram undertill på nya luckan. Min tanke är att varmbocka dessa i fyra delar som sedan svetsas samman till en ny ram.

När Bengt ser dessa profiler och hör mig prata om varmbockning ler han lite och rullar fram en eldriven bockmaskin med fotpedaler som jag aldrig sett förr. Han har konstruerat den själv och principen är att man kör profilen fram och tillbaka med pedalerna genom tre hjul samtidigt som man lägger tryck på ett av hjulen. Långsamt bildas radie på profilen utan någon som helst deformering. Ja, jäklar..mycket imponerande!

-Nu kan du köra en stund tills det är bra, måtta mot den gamla ramen tills du är nöjd, säger Bengt och kilar iväg och jobbar med luftspjällen i torpeden på Bel Air -56.

Detta tar en god stund och är både lite läskigt och jättekul...
Här kör jag bockmaskin och försöker le proffsigt mot fotografen

Resultatet är fyra profiler med korrekt radie mot luckans ytterkant. Den mindre böjen som krävs mot ytterplåten får jag senare varmbocka med gassvetsen.  De skarpa hörnen i nederkant av ramen tillverkar vi av L-profil som bearbetas i krymp- och sträckmaskinen. Sedan läggs dessa mot varandra för att bilda en skarpt svängd rektangulärprofil.













Den underliggande L-profilen som ramen skall vila mot bockar vi också till av 1mm plåt. Denna plåtprofil måste också ha samma radie som luckans ytterkant. Men först blir 4st  klippta och bockade 90 grader.

Dags att köra nästa maskin! 

Jag får jag stå och nöta i Bengts stora Krymp- och Sträckmaskin ett tag tills jag är nöjd med formen.

Som ni ser är jag djupt koncentrerad. Det är kraft i en Eckold-maskin. Mina pedaldrivna Krymp- och Sträck huvuden hemma i garaget framstår som smålöjliga i jämförelse.

Man får ha gamla luckan i närheten, köra någon minut, sedan testa formen, köra någon minut till , testa igen osv tills man är nöjd med den ena radien. Efter det momentet får man krympa lite på den korta kanten för att bakluckans krum skall följas. Slutresultat blir fyra tvådimensionellt böjda profiler som sedan får fogas samman till en inre plåtram.

Här ser ni en skiss på uppbyggnaden




Nu går jag händelserna i förväg lite bara för att visa den sammanfogade L-profilen som ramen skall svetsas mot. Den är provisoriskt ihopsvetsad och jag blev tvungen att göra ett par extra snitt med kapen för att allt skulle stämma.






Fortsättning följer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar