Translate

måndag 4 februari 2013

Baklucka Del 1

Bakluckan på X3 består av mer rost än frisk plåt. Stommen har rostat bort fullständigt i nedre och övre vänsterkant. Övrig del av stommen är hålrostad i princip överallt. Ytterskinnet är fullt av små rosthål och kanten är fransig. Ganska hopplöst utgångsläge. Det finns liksom ingen frisk hörna att utgå ifrån nånstans om man skulle börja laga.....Projekt Baklucka börjar sommaren 2012


Utgångsläget. Rost, rost, rost


Obefintlig ram i nederkant vänster sida














Jag passade in de sorgliga resterna av bakluckan i karossen och svetsade på en kryss-ram av fyrkantsprofil på insidan av stommen. Detta enbart för att den skulle hålla formen stabil. Utan kryssram är den lika fladdrig som en dagstidning eftersom ramen är avrostad på två ställen.  På ovansidan svetsade jag en utstickande plåtflik i varje hörn så att luckan åtminstone skulle kunna ligga mot karossen i rätt höjd.


Uppstagad lucka. Nu  håller den formen
Kreativ fastsättning då bärande kant saknas..
Bakluckans konstruktion är annorlunda jämfört med en P1800. Det finns inget kryss på baksidan och ramen i ytterkant är högre. Dessutom är ytterplåtens kant inte vikt om stommen utan bara bockad 90 grader. Själva ramen består rektangulär boxad plåtprofil som är svetsat mot en L-formad stödplåt som i sin tur är svetsad i ytterkant mot ytterplåten. Denna ram ligger inte an mot ytterplåten utan flyter lite ovan. Bara ytterkanten har kontakt. Gångjärnen är nedsänkta i ett svetsat fäste med mutterstycken på respektive sida. Med monterade gångjärn så ligger dom i nivå med stommen.

Jag insåg tidigt min egen begränsning och behövde blanda in plåtproffs i arbetet. Merparten av mina kompisar dömde ut luckan som ej räddningsbar, men lämplig som mall för att tillverka en ny.

Hm, tänkte jag...mycket har jag gjort tidigare, men att tillverka en ny baklucka kräver mer kunskaper och maskiner än jag besitter. Dessutom måste det bli kvalitet på arbetet.

Jag bjöd hem kompisen Göran som har stor erfarenhet av bilplåt och Porsche 356 renovering. Vi vred och vände på luckan medan vi diskuterade alternativ. Slutsatsen blir att kopiera stommen med hjälp av rektangulär stål-profil i rätt dimension fastsvetsad på en L-profil som först måste formas  i krymp- och sträckmaskin för att få samma radie som luckan. Ytterplåten måste rullas fram i ett Engelskt Hjul. Vem har sånt? Jo, en viss Hr Blad utanför Uppsala har rätt utrustning och kunnande.

Detta blir en utmaning!

Fortsättning följer....
Lucka ligger där den ska vara....hängande på plåtflikar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar