Translate

torsdag 14 februari 2013

Inför delprojekt Motorhuv

Jag har inte börjat jobba med motorhuven på riktigt ännu, men stärkt av framgången med bakluckan så är det dags för lite planering iallafall.

Tro det eller ej, men den är inte lika rostig som bakluckan.

Främre del av stomme där gångjärnen skall sitta är sönderrostad och det ser riktigt illa ut i vansterkanten också.

Men ytterplåten ser okey ut. Det finns ett rosthål 2x2mm som måste svetsas. Samt två små borrade hål i övre vänstra hörnet av någon konstig anledning...Huvmonterad varvräknare..? Näää

Närbild vänster övre hörn
Jag lämnade huven och bägge bakskärmarna till några killar i Norrtäljetrakten som har en farmartank med Strip-All. Huven blev ren från färg och det mesta av rosten, men lite är kvar.

Nästa steg blir att göra en liknande kryssförstärkning på ovansidan som jag tillverkade för bakluckan. Detta för att den ska hålla formen när jag kapar ur all förstärkning. All förstärkning på insidan kopieras på motsvarande sätt som bakluckans uppbyggnad. Med gammal rostig förstärkning borttaget från ytterplåten tänkte jag lägga den upp och ned och fylla upp med Strip-All för att beta av den sista rosten. De små hålen får jag täta först.

Hovleverantör Stefan 
Som förberedelse har jag åtgärdat gångjärnen redan. Nja...min insats var att lägga den sedan tidigare bortkapade framdelen av stommen i Strip-All för att se om det gick att motionera igång gångjärnen. Den stora insatsen har kompisen Stefan gjort. Gångjärnen gick nämligen inte alls att rubba. Nytillverkning igen, tänkte jag..men Stefan kapade loss dem från den rostiga stommen och borrade ur det som en gång i tiden varit en sprint. Nya sprintar tillverkades och med lite slipning och pinnbultar i tillägg blev dom som nya.

- Tack, Stefan !



Huvbalk, del av nedre stomme och gångjärnen 

Den grundmålade delen är karossens balk som gångjärnen och huven fästs i vid montering. Denna balk är skruvad på X3, inte fastsvetsad.

Gångjärnen är svetsade på huvstommen och inte skruvade som på en vanlig P1800

Fortsättning följer..


1 kommentar:

  1. Jag tyckte att mitt objekt var rostigt men detta är mycket värre. Vi uppskattar nog alla att du tog dig an denna utmaning./ Elof

    SvaraRadera