Translate

måndag 4 mars 2013

Mall och verktyg för friskluftintag - Fortsättning

 Jag har nu gjort klart båda "verktygen" i formplywood. Det blev ganska mycket raspande och filande innan jag var nöjd med passformen.  Slutresultatet är en övre bit plywood med ett hål som precis täcker den plana delen av plåten och en undre del med exakt nedfilad form. Det finns ingen sarg, så det är millimeterprecision för att passformen ska bli bra.

Jag inser ganska snart att jag även måste borra hål för fäststiften på kromgallret för att kunna passa in den perfekt. Det uppfilade hålet är något större för att ge plats åt plåten (0,9mm) runt om.







Här till höger ser ni principen med de två bitarna och tanken är att kunna driva plåten som ska ligga mellan dem mot den undre av de två.

Det enda jag behöver komplettera med nu är en mall över kurvaturen i sidled inför nästa tur till Bengt Blad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar