Translate

måndag 18 mars 2013

Plåten mellan huv och vindruta - Del 3

Ett steg närmare färdig plåt efter lördagens insats tillsammans med Bengt. Som vanligt tror jag alltid att vi ska komma ännu fortare fram....men jag är lite tidsomptimist. Det krävs nog ytterligare en dag.  (minst)

Steg ett blev att TIG-svetsa ihop plåtarna efter att vi sågat upp mina tidigare MAG punkter. Den lilla deformering som blev av svetsningen krymptes bort i Bengts Eckold-maskin.








 Nästa moment blev att räkna ut hur stort hål vi behövde göra för luftintaget. Det är ju en mjuk kant som dels ska vara avpassad mot kromgaller och dels ha så lång flik ned att den går att foga ihop med underliggande luftkanal.

Ca 20mm extra plåt från där radien börjar på öppningen fick det bli. Annars skulle det också bli för mycket material att driva ned genom verktyget.
Samma metod som vanligt. Pappersmall fixeras sedan markering på plåten för upptagning av hål.










 Jag hade ju spontant borrat och kapat detta, men Bengt föreslog hålstans med lämplig radie. Det blir snyggare och risken för deformation minskar avsevärt. Eftersom jag bara har hangaround-status i Bengts verkstad så lyder jag minsta vink!


Sagt och gjort!  Hålstans får det bli...och hålen blir snygga.

Sen kapar jag ur längs de innersta linjerna. Den yttre linjen var ett misstag....vi räknade fel..som tur var upptäcktes det innan håltagning.


Med upptaget hål är det dags att använda plywood-verktyget jag visat tidigare.


Bengt föreslår att jag driver kanten med ett verktyg av trä så långt det är möjligt för att undvika fula märken, så vi sågar till ett par med lämplig storlek.









 Hålmallarna i plywood monteras med plåten klämd av tänger och tvingar. Sen upp i skruvstycket för att kunna driva plåten med de utsågade verktygen. Det gäller att det är stumt och svarar.


Hörnen visar sig kräva långsam drivning för att inte spricka, men det går bra med lite adderat tålamod.

Det går till och med så bra att det syns på min nöjda uppsyn.........
Ahhh. Äntligen ett snyggt upptaget hål.

Det är lite för plant i nuläget, men det ska vi justera nästa gång i Eckold maskinen med sk Näbb-verktyg för krympning. Dvs bearbeta den drivna kanten så kurvaturen ökar något. Det är ganska lite kurvatur, nästan helt plant.





 Provmontering igen!
Närbild!


Nästa gång ska vi köra både fram och bakkant i Sick-maskinen.

Dessutom är vindrutetorkarens axlar nedsänkta och för att få till den formen så blir principen samma, dvs en form att driva mot behövs.

Kompisen Stefan har fått i uppdrag att fräsa till två verktyg i stål för detta ändamål.

Långt ifrån klart, men en god bit på väg.

Det gäller att glädja sig åt delmålen!!  Skål!








1 kommentar:

  1. Visst blir det vackert. Inte utan att man blir lite imponerad.

    SvaraRadera