Translate

tisdag 12 mars 2013

Oväntade justeringar

Jag hade precis börjat planera för att montera den nytillverkade täckplåten mellan torped och förstärkningsbox framför vindrutan. Då slog det mig att jag kanske borde provmontera mekanismen som låser och öppnar motorhuven. Dels ville jag veta om det fanns fritt spelrum för axeln vid de nya dräneringsrören under luftintaget och om fästet satt på rätt ställe...tidigare plåtslagare har ju återmonterat originalfästen i samband med att främre golv och undre torped byttes ut.

Sen måste jag erkänna att en svetsfog nedanför vänstra huvlåsfästet inte såg bra ut. Hursomhelst så passade ju inte huvlåsningen riktigt på vänstersidan. Axeln skrapade i konsolen för gummibuffert och jag konstaterade att vänster fäste måste flyttas fram 3-4 mm. Det här partiet är lite svårt att komma åt senare, så det är nu det måste åtgärdas.

Man ju ha synpunkter på den lilla "kåpa" som liksom täcker över låsarmarna också...inte snyggt. Det ska vara som en liten stiliserad huv över själva länkaget och skydda från vatteninträngning i kupén











Sagt och gjort - jag kapar bort allt utom en flik av vänstra fästet som snittas upp och justeras fram följt av provmontering. När allt stämmer fixerar jag  denna flik med svetsen.
 Jag klipper till en liten kartongmall och en 2mm plåtbit för det högra hålets plana yta.
 Det är lite pillrigt att kapa och svetsa kant i kant, men det går bra till slut. Jag provmonterar ytterligare en gång och nu stämmer allt.
 Det vinkelfäste som skall sitta inne i kupén är tidigare avkapat vid byte av golv och jag mäter upp och tillverkar ett nytt med rätt mått inklusive svetsmutter. Till vänster i bild det gamla fästet, och till höger mitt nytillverkade.
Ny provmontering.
Monterad konsol för spak. Nu stämmer alla hålbilder och huvöppningen fungerar.

Kvar att göra är den lilla "huven" som täcker länkaget.

SEN kan jag montera den överliggande plåten mot vindrutan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar