Translate

fredag 29 mars 2013

Framför vindrutan höger sida - fortsättning

Dags att ta sig an högersidans plåtkanal framför vindrutan. Den är förvisso mycket friskare än vänster sidas kanal, men kräver ändå en del arbete.
Ett litet hästjobb är att med hjälp av luftdriven roterande rasp och slipmaskin "rensa" vindrutekanten från gammal plåt.

Sen är ju inte boxprofilen helt genomrostad, men jag kan tänka mig hur den ser ut på insidan. Planen är att ta av locket, blästra ur, rostskydda och tillverka ett nytt lock. Det är lite genomrostat ute vid A-stolpen





 Innan vi går vidare mallar jag av locket med en kartongmall, så jag har klart för mig hur formen ska se ut.










 Jag kapar bort locket och naturligtvis är det rostigt som tusan inuti boxprofilen. Jag får ta fram grov-damsugaren för att få ut all skit. Rostflagor, gamla skruvar, nåt slags clips och en deciliter med skit
Ok, rostigt, men inte kexigt. Dvs det är mest ytrost.

Dags att blästra ur så det blir rent!










Renblästrat och redo för zink-spray inuti boxen.

Nu fattar ni var dimman från förra inlägget kom ifrån.........

Blästra har två fördelar. Dels blir det rostfritt och dels måste man ta en kall öl efteråt.

Jag blir tvungen att punkta igen två små hål med svetsen, men det är allt. Men det är riktigt skönt att få rent och rostfritt från grunden.


Grundat och klart!

Nästa moment blir att använda papp-mallen och tillverka ett nytt lock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar