Translate

tisdag 26 mars 2013

Skärminfästning

Ursäkta det tillfälliga avbrottet, men jag har åkt lite skidor i fjällen!

Men nu är jag tillbaka i full fart. När ändå karossen stod på högkant tippad åt höger så bestämde jag mig för att åtgärda framskärmsinfästningen på vänstersidan. Den består av Amazonens originalbalk med en påsvetsad plåt som sträcker sig en bit in över motorutrymmet. I mitt fall var den påsvetsade plåten fult utförd och den blev inte snyggare efter att jag demonterade frontpartiet på bilen. Den byts ut. Dessutom var en del av ytterkanten lite rostanfrätt och borde bytas mot friskare plåt.

Men då ska ni veta att detta inte är X3s originalplåt utan denna del är sedan tidigare utbytt i samband med golvbytet. Så rostangreppen kommer så att säga från Amazon 58an som är golvdonator. Den bilen var ju sidosmälld och i det närmaste helt frisk.

Men jag är ju nyfiken av mig och ville veta hur skicket var inne i skärminfästningen.

Ok, bort med påsvetsade plåten först!

Sen kapar jag upp "locket" i balken ca 10mm från motorrumskanten för att behålla styvheten och formen.








Det ser riktigt bra ut inuti. Kletigt och jävligt = bra.

Jag skrapar bort det mesta med en kniv för att senare lägga i ny hålrumsvätska.

Sen klipper jag bort den lilla anfrätta kanten och ersätter med en ny remsa plåt.






Snygg-slipat!

Klart för ersättningslock.









Nu blir det riktigt pedagogiskt!!

(för att Bengt Blad ska se att jag verkligen lärt mig nåt ;-)

Först en snyggt klippt kartongmall!












På med mallen på lämpligt ställe på plåtarket. Den ligger still med hjälp av magneter så jag kan rita av formen.










Tillklippt plåt grundad och med hål borrade för pluggsvetsning










 Förberett för svetsning
På plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar