Translate

fredag 8 mars 2013

Mer kluriga plåtformer

Igår kväll påbörjade jag plåten..eller rättare sagt en av plåtarna som skall utgöra luftintagets anslutning mot värmepaketet.

Det är den undre plåten med dräneringsränna jag pratar om..

Som ni ser är det 4-5 olika småplåtar sammanfogade, men jag började med den undre som har en dräneringsfunktion för regnvatten.

Ska väl inte vara så besvärligt tänkte jag..

Jag började med att göra en liten kartongmall för rännans radie och diameter. Jag har sedan tidigare skaffat en stump järnrör i motsvarande diameter som mothåll.

Jag har ju ingen valsmaskin för att skapa runda former, så jag fick ju klura lite och testa olika metoder.  Först testade jag att spänna fast den nya plåtbiten på röret med svetstänger.....gick inget bra..men det trodde jag nog inte riktigt på heller.  Sen drog jag fast röret i skruvstädet och försökte "daska" formen med en brädstump (Lärkträ - man är väl finsmakare!) mot röret.  Det gick marginellt bättre.....
Sen testade jag att punkta fast plåtens ändar mot röret.....lossnade naturligtvis nästan omgående.

Men efter lite mer daskande med lärk-biten så är plåten formad som ett stort J med dragning åt U. Sen ritsar jag upp var rundningen ska övergå i plan plåt med linjal och börjar handbocka med falstången.

Det går skapligt, men det blir inte en rak nivå på de plana ytorna. Slutligen kommer jag på att jag kan ställa in U-formens rätta diameter på skruvstädet och liksom knacka ned röret mellan käftarna med plåten mellan rör och skruvstäd. Nu börjar det likna rätt form.

Resultat: en liten plan plåt 100x440mm med en U-formad ränna nära ena kanten.
Tidsåtgång: 2 timmar

Det här är ett bra exempel på att man måste ha ett jäkla tålamod och BARA fokusera på ett litet område i taget.

.....kryddat med lite galenskap!

-Jo, ni ska få lite fler bilder inom kort!

Fråga angående värmepaketet som är samma som Amazon 57-58. Är den övre kåpan skruvad eller svetsad mot torpedväggen? Borrhålen ni ser på bilden antyder att punktsvetsar är urborrade. Nån som har en Amazon 57 och kan kolla?

Här får ni en liten bildsvit på ovanstående








3 kommentarer:

  1. Hej Mark!

    Jag har 6 7 st. 57'or att kolla på! Vill du ha bilder?

    Mats Eriksson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats
      Klockrena detaljbilder mottagna. Tackar så mycket!

      Radera
  2. Hej Mats

    Skicka gärna bilder. Som sagt, min gissning är att den undre kåpan i kupén är skruvad med plåtskruvar från kuåéutrymmet, men den övre kåpan i motorutrymmet är punktsvetsad mot torpeden och att framkanten av övre kåpan verkar vara delvis nedkilad mellan torpedens plåt och den balk som löper hö-vä omedelbart framför.

    SvaraRadera