Translate

torsdag 7 mars 2013

Det här börjar bli komplicerat...

Den här box-konstruktionen framför vindrutan börjar bli en riktig långbänk. Jag är nu inne på femte arbetspasset med återskapandet av den. Det finns inte en rak yta nånstans. I tidigare inlägg har jag bytt ut delar av bottenprofilen och nu har jag lyckats göra ett "lock" med exakt likadana pressningar och kurvatur som den tidigare bortrostade delen.

 Början på locket fick bli två Z-vinklade bitar pga av kort kantbock. Den ena bocken gick plättlätt, men den andra vinkeln sker redan efter 8mm och då var jag tvungen att handknacka med hjälp av skruvstäd och en bit plattjärn.







Ok, här ser ni hur dessa passas in efter finkapning av kanter och efter att jag krympt innerkanten och sträckt ytterkanten samt med handkraft masserat fram ytterligare en kurva mot ett stort rör eftersom den inte ligger plant mot underliggande yta.








Med hjälp av en kartongmall tar jag itu med nästa bit som skall täcka boxkonstruktionen ända upp till rutramen. Jag gör den i två delar också, mest för hanterbarhetens skull.  För att kunna svetsa den snyggt mot den avkapade undre vindrutekanten sån viker jag in ca 3mm nedvik med falstång som jag också kan krympa för att skapa rätt kurvatur.

De tre flikarna är tillfälliga för att kunna hålla plåten i höjdled.

Den yttre kanten överlappar de ovan beskrivna Z-profilerna med 10mm tills vidare.





Inpassning mot karossen. Jag punktar ihop allt med överlappsfog som jag sedan sågar upp och stumsvetsar kant i kant med den nya plåten på arbetsbänken. Jag kan inte komma på nåt bättre sätt för att hålla koll på bredden mot rutramen.



Sedan krävs ytterligare ett par bockningar av locket, dels mot hålen för vindrutetorkare och ytterkanterna där framskärmarna ansluter - och ingen av dessa bockar är rak utan svänger med olika radie.
När dessa bockas så ändras den ursprungliga kurvaturen jag redan passat in....hm










 Första delen av locket inpassat och punktat. Sedan sågar jag upp överlappsfogen stegvis som jag sedan punktar ihop kant i kant efter hand som överlappsfogens remsa viks undan på baksidan.

Den vänstra delen görs på motsvarande sätt.

Punkta ihop, testa passform mot kaross, justera, testa igen, punkta ihop följt av uppsågning och kant i kant svetsning....sen rör det sig igen åt fel håll vilken gör att jag får justera i krymp- och sträckverktygen....puh
Men målet närmar sig. Efter slipning har jag ett färdigt lock att svetsa fast framför vindrutan.

Jag lägger som vanligt svetsprimer på ytor som svetsas ihop och sprayar med zinkprimer på insidan.







...och se, den passar!!! 

Det här var en av dom enskilt mest besvärliga reparationerna på karossen hittills på grund av den komplicerade formen. Visst - bakluckan tog längre tid i anspråk att konstruera, men det var inte lika besvärliga former.

Det sjuka är att nästa steg blir att delvis dölja detta arbete med överliggande plåt. Så ingen kommer ju att se mina reparationsplåtar.....
Men som ni vet är ju ribban högt satt!!!   ..och jag måste kunna sova gott utan att ligga och älta reparationer som bara känns 95-procentiga. 

Sen att jag själv inte är riktigt 100 som håller på med detta på fritiden.... det är en helt annan sak! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar