Translate

måndag 4 mars 2013

Framför vindrutan - fortsättning

Sedan sist har jag renkapat kanalen  ..eller balken framför vindrutan för att blottlägga all dålig plåt och försöka bedöma vad som ska ersättas med ny plåt.

Efter urkapning har jag blästrat av det som bedöms som friskt och dragit ett tusch-streck vid övergången till genomrostat område. Det blir ca 500mm av yttre svängen som måste bytas ut.




Det är lite instabilt, så jag svetsar fast ett stag både från golvet till torpedens överkant och i vindrutans öppning för att behålla formen.









Innan jag kapar bort rostig plåt så tillverkar jag reparationsbitar med hjälp av pappersmall. Det är inte helt okomplicerat för det svänger åt alla håll som ni ser. För att underlätta bearbetningen så gör jag den undre delen av balken i två delar som jag sedan svetsar ihop. Krymp- och sträckverktygen är helt oumbärliga för detta ändamål.





Hopsvetsad reparationsplåt











Efter lite ritsande och kapande och ytterligare en sväng med blästerpistolen så börjar det bli dags att passa in den nytillverkade reparationsbiten. Den utstickande plåten i framkant med svetsprimer är övre fästet till rattaxeln.






Bortkapat på väg till soptunnan..
 Inpassat och fastsvetsat
De dolda ytorna inne i balken grundar jag med Zink-primer.

Inte klart men en bit på väg iallafall

Nästa steg blir att nytillverka ett lock till balken...






Här kommer lite gamla bilder!

Så här såg det ut 1991 när tidigare plåtslagare började med reparationer av X3. Jag fick bilderna av tidigare ägaren, Jonas, och har scannat in dem. I detta läget är främre golv och torped utbytt och reparationerna av torpedsida och partiet framför vindrutan inledda.

Men, som vanligt hade det varit lättare för mig om det inte varit reparerat alls. Gamla plåtslagaren har "kapslat in" en rostig balk med ny plåt...inte helt seriöst. Men inget att gnälla om, lite mer jobb bara.

Som familjen brukar säga när jag gnäller lite över sånt här. -Du gör ju det där för att du tycker det är kul...det är ju din hobby! 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar