Translate

torsdag 14 mars 2013

Fläktkåpa och handbromsfäste

Jag erhöll ett helt koppel med detaljfoton på Amazon -57 fläktkåpor av kompisen Mats. Tusen tack! Alla frågetecken försvann direkt. Jag kunde nu svetsa fast den tidigare blästrade kåpan på det sätt jag misstänkt att den skulle fästas.

Med kåpan på plats kan jag senare dubbelkolla centreringen av det övre intaget som ännu inte är klart.

Svetsslipningen av kanten på vänstersidan (höger i bild) var speciell. Det enda sättet att komma åt var att montera 180mm skiva på en 125mm vinkelslip. Utan skyddskåpa...och ett jäkligt stadigt grepp en bit ifrån skivan. Sen var det bara att köra. Hm...hoppas ingen av er är skyddsombud.... Det ska inte bli en vana.

Nästa pyssel blev ett nytt fäste för handbromshandtaget. Ni som hängt med på bloggen minns när jag visade det där klumpiga röda handtaget. Jag har fortfarande lite svårt att förlika mig med att Fruas eleganta lösningar på vagnen plötsligt kombineras med detta monster till handtag, som hämtat från ett jordbruksredskap från 30-talet...

Mallen ser ut som en sur version av spöket Laban, men måtten är rätt  ;-)


Gamla fästet är gravrostigt med högst varierande tjocklek. Som vanligt, en liten kartongmall, nytt stål i rätt tjocklek, sen är det bara att köra.

Fästet är simpelt att reproducera och det skall helsvetsas mot torpedsida och "tak", dvs underplåten mellan vindruta och torped.

 30 minuter senare är det kapat, slipat och borrat

Jag slog formen rätt mot skruvstycket. ...kan ha väckt grannen då klockan var 23. Som tur är ska dom flytta!! Det var visning på deras kåk i söndags och jag körde kompressor, vinkelslip mm hela tiden för att ge en realistisk bild av grannskapet. Det var väl ärligt gjort!!? Annars tror ju eventuella spekulanter att det är ett tyst och lugnt område..
Provmontering!

..och jag behöver inte ens justera hålen. Tur eller nån slags skicklighet som kryper fram. Jag vet inte, men det förstnämda är nog mest korrekt. Tycker alltid att det är nån halv millimeter fel och filen åker fram.


Klart att svetsa fast mot karossen. Jag lägger detta på hyllan så länge.



Fästkonsolerna är helt olika på X2 och X3, men jag utgår ifrån att min är en förbättring av X2. Däremot är placeringen och traktorspaken lika på bägge. X1 har vanlig Amazon-handbroms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar