Translate

tisdag 19 mars 2013

En liten keps

Som ni kanske kommer ihåg var jag tvungen att flytta vänstra fästet för huvlåset ett par millimeter. Skarven i torpeden var dessutom fult gjord vid fästet och jag skar även bort den lilla "keps" som täcker över länkaget för huvlåset.

Detta syns ju när man öppnar huven, så det måste bli lite Frua-elegant. Hur gör jag en ny keps i plåt??

Jag testade att slå fram nån slags grundform mot en mjuk träkloss med kulhammare, men det blev bara halvbra. Sen behövde jag ett mothåll av nåt slag för att få djup i skålformen..hm...utan djup så tar länkaget i. Jag behövde få till minst 8mm djup.

Efter en stund kom jag på att ett kraftigare rör kanske kan användas...

Det var då ögonen föll på en av pallbockarna. Det funkade ju helt klockrent som mothåll.
Nu blev det riktigt bra.











Efter tillklippning blev det svetsning kant i kant mot den sedan tidigare nytillverkade plåten mellan vindruta och torpedvägg.

Den uppvikta delen fick masseras i krympverktyget för att passa snyggt och dessutom lite finklippning.






På med lite svetsprimer på de ytor som har dubbelplåt eller blir svåråtkomliga efter montering.
 Fastsvetsning!

Äntligen!
 Närbilder på den lilla kepsen.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar