Translate

tisdag 1 oktober 2013

Vindrutetorkare och spolning

Förberedelserna har fortsatt för att montera fast den nytillverkade plåten framför vindrutan. Men hålen för torkarnas axlar är inte upptagna. Dessutom skall dessa vara försänkta så jag har gjort lösa försänkningar som skall svetsas i efter att jag svetsat fast plåten mot karossen. Det rör sig sannolikt mindre då.

Jag börjar med att ta fram vindrutetorkarenheten som satt på X3 och även en Amazon B16 i nyskick.

En snabb jämförelse visar att de har samma cc-mått men den som tidigare satt på X3 är modifierad.

Jag provmonterar i karossen och kan bara konstatera att modifieringen förmodligen gör bättre plats för radiomontage. Jag kan inte finna någon annan orsak. Jag beslutar mig för att renovera den ursprungliga med delar från den övre i bild.








Den luftdrivna roterande raspen tar enkelt upp hålen i den underliggande strukturen så att axlarna tittar ut.










Torkarkonsolen sitter bara med de nedre skruvarna. Den övre fästbygeln är bortkapad på X3.







Sedan måste hålen för spolarmunstycken tas upp lite mer. Även här har jag fixat ersättare i nyskick.

Höger i bild är en vanlig Amazon B16 modell. Den från X3 till vänster. Dels är den förlängd med en gängad mässingshylsa och dels är det en plastbricka som vinklar den mot yttre karossplåten. Men det är bara att flytta över plastbricka och hylsa.

Fram med raspen igen. Ok, då är allt klart för att göra hål i den nya ytterplåten.

 Men det är lite fler justeringar som måste till.
Jag konstaterade tidigare att huvstopp konsolerna hamnar 5-10 mm långt bak. Jag skulle kunna komma runt problemet med att ha "halva" gummibuffertar, men det blir inte snyggt. Jag beslutar mig för att justera positionen på ett så snyggt sätt som möjligt.












Sagt och gjort. Först kapar jag bort den högra och mäter upp materialet till 2mm gods. Sedan ner i skrotlådan för att hitta en spillbit plåt i användbar storlek.
Jag skarvar på två bitar och slipar snyggt.










Sen svetsar jag fast den förlängda konsolen på karossen igen.

Tuschstrecket visar var jag har den övre plåten












Nu ser det bra ut!


Sen upprepar jag samma procedur på vänster sida.













Konsolerna linjerar nu bra med den övre karosspanelens ränna.









Dags att ta upp hål för torkare och spolning.

Först ett litet hål som jag sedan förstorar när jag ser att positionen blir rätt. Jag tar måtten från den gamla plåten och för över.












Det verkar passa riktigt bra. Här ser man tydligt vad plastringen gör för vinkeln.










Jag blir också tvungen att kapa och småjustera luftintaget lite. Dels rikta bakre väggen framåt genom att först snitta lite och dels kapa ned ytterligare 5mm på höjden.


Ja jäklar vad mycket småpill om krävs för att passa in detta. Men snart så....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar