Translate

fredag 11 oktober 2013

Justering av frontplåt

Eftersom gångjärnen fortfarande är i StripAll badet så sticker jag emellan med lite justeringar av frontplåten. Det är ju en "vanlig"  P1800 front som jag justerar till Frua-utseende. Den är ny, men var monterad på karossen när jag köpte X3. För att komma åt att blästra och göra om äldre lagningar på underliggande partier så demonterade jag den från karossen. Jag har tidigare skurit bort frontens förstärkningen under emblemet. Övriga modifieringar som behöver utföras är;

  • Lägga igen hål för stötfångarjärn
  • Lägga igen urtag i nederkant
  • Svetsa igen fästhål för emblem.
  • Markera och borra hål för speciella fästen för registreringsnummerhållare
  • Laga överkanter vid övergång mot skärm som skadades vid demontering
  • Skicka den på StripAll bad då den är ytrostig efter många år i olika garage
  • Efter avrostning ska den även få nederkanten omvikt ca 4 mm på samma sätt som jag gjort med bakstycket


Jag börjar med att mäta upp fronten på P958-X1 ordentligt. Formen stämmer mycket väl med en vanlig P1800, men det är lite detaljer som skiljer enligt punktlistan ovan. Dessutom ska frontplåten ha ett svetsat stöd mot kylarbalken.

Först lite pappersmallar.

Vänster sidas hål för stötfångarjärn som ska minskas ned rejält.


















Sedan mall för urtagen i nederkant.









Nu är det klippt!!

Egentligen är detta samma moment som man måste göra när man originalrenoverar en vanlig P1800. Men då lämnar man en större öppning jämfört med prototypen.













På Frua-bilarna sitter det ingen gummitätning utan en aluminiumkåpa täcker fästjärnet och är skruvad mot karossen. Det ska ligga en liten tätningslist mellan kåpa och kaross. Mycket elegant.  Bilden visar dock undersidan på P958-X2 som inte är lika snygg. Underifrån ser man öppningen i kåpa som gör att den kan skruvas mot kaross.













Jag gjorde motsvarande montage på P958-X1 bak.













Originalets kåpor var kvar baktill på P958-X3, men jag tillverkar främre då dessa saknades. Ämnesprofil redan klar.









Åter till frontplåten.....

Nya bitar utklippta. Ett par av varje.












Pang på!  Lite manuell valsning mot ett större rör, följt av fastpunktning och lite justering med hammare och mothåll

Sen tog kvällen slut...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar