Translate

torsdag 10 oktober 2013

Från plåt till gjutjärn


Ni tröttnar nog snart på alla inlägg om plåtarbeten, så jag slänger in lite motorblockspyssel som omväxling! Jag och kompisen Micke har förberett med två stora rostfria kar som vi ska "tvätta" delar i. Det ena karet är fyllt med lut och får agera förtvättstation och det andra är planerat för StripAll. Förtvätten i lut gör att vi kan hålla StripAll-badet rent från föroreningar lite längre.

Jag började med att demontera alla frostpluggar. Jag borrade även loss de små nitarna till ID-plåten på blocket.














Gassvetsen åkte fram eftersom en plugg för oljekanal satt lite hårt. Den krävde en fyrkantstapp för demontering och jag hittade ett omärkt T-handtag bland alla SVO verkyg som passade direkt.


Ibland har man lite tur.










Nästa steg var att demontera alla pinnbultar för topplocket. Med specialverktyget går det som en dans. Jag behöver inte tända svetsen.








Klart!









Bort med den löst sittande smutsen först.










Avfettningsdusch!









Högtrycksspolat och på kö för lutbadet!

Mickes B20E block ligger i badet nu och mitt block åker i på lördag.

Igår lyckades jag också hitta en ny tätningsbricka som sitter bakom kamaxeln (403194) så nu kan jag slå bort även den tätningen innan lutbadet.

2 kommentarer:

  1. Rask förflyttning från Frua till Skövde! Gissar att det är originalmotorn och att den inte är modifierad eller blir det till att återskapa ursprunget även här? //P1800ES-73 Lennart

    SvaraRadera
  2. Jo, allt tyder på att det är originalmotorn. Den är inte borrad och ingen tidigare ägare av P958-X3 jag pratat med har behövt jobba med motorn i någon mening. Men den var ju bara i trafik fram till 4 mars 1970. P958-X3 verkar ha levt ett betydligt lugnare liv med utställningar snarare än hårda mekaniska tester. Fast jag skulle tro att om motorn blivit utbytt så är det gjort i Volvos regi innan den såldes till Åke i Januari 1962. Det är en tidig B16B med typnummer 495387 och tillverkningsnummer 10579. Vore intressant att veta om det går att datera motorn mot något register från motorfabriken i Skövde. Nån som har något tips?

    SvaraRadera