Translate

fredag 18 oktober 2013

Jag justerar huvlåsets infästning - igen!

Favorit i repris! Trogna läsare minns kanske att jag justerade högra fästet redan i Augusti. Vill minnas att jag fick sänka det lite. Nåja... höjden är det inget fel på, men när plåten framför vindrutan är på plats så hamnar bägge huvlåshakarna lite fel i längsled. Den högra behöver flyttas fram lite mer än det vänstra. Vi pratar 6-12mm.

Nu har jag kapat bort dom igen!










Eftersom höger fäste är monterat vinklat mot den sluttande torpedväggen måste jag kopiera fästet, men göra det lite högre så att det "når ner" till torpedväggen med bibehållen lutning. Äh..jag tror ni fattar när ni ser bilden till höger?










Stängd huvram efter justering. Här ser man vinkeln tydligt också













Vänster sida är egentligen två bitar som måste framåt. Själva mekanismen monteras inifrån kupén och behöver skjutas fram ca 6mm. På bilden ser man tydligt att ramen ligger på kanten och inte framför med lite spel som det ska vara.







Här är det lilla kapen med den minsta skivan som gäller kompletterat med sticksågen för att få loss de gamla plåtflikarna snyggt. Därefter tillverkar jag en ny liten fästplatta med nedvikta kanter som kompenserar för justeringen framåt. Motsvarande plåtfäste skall tillverkas på andra sidan haken.

Men jag har ju hela helgen på mig...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar