Translate

tisdag 8 oktober 2013

Inpassning av motorhuv påbörjas

Placeringen av huvens ram i förhållande till frontplåt och den nyss ditsvetsade plåten framför vindrutan står på tur. Det är många mått som måste samverka för att det ska bli bra passform. Jag börjar med att lägga dit motorhuvsramen ungefär där jag tror den ska ligga +- ett par milimeter. Sen åker fronten på för att verifiera i längsled och höjd.

Inte helt tokigt. Sen försöker jag mäta mig till en mittpunkt i chassiet att använda för huven. Jag vågar inte riktigt lita på skärmbalkarnas position.


Efter ett tag är jag nöjd med huvens placering och markerar läget.

Gångjärnen är monterade i balken över kylaren som är bultad i sidoväggarna. Jag har klämt fast huvramen i gångjärnen med svetstänger.











Det är i detta läge jag inser att sidoplåtarna vid kylaren har fel form. Huvens ram vilar mot dessa. En av de tidigare plåtslagarna har bara gjort om infästningen för balken utan att tänka på att huven ska gå att stänga snyggt. Dessa plåtar hänger med från den Amazon 1958 som donerat innerskärmar, balkar och främre golv. Jag ringer Jonas och kollar, men originalets sidoplåtar är bortslängda för mer än 20 år sedan.







Efter att ha studerat X1 så ser man att dessa sidoplåtar ska ha en svepande kurvatur som följer motorhuvens form. Sedan ska nog balken höjas lite i förhållande till frontplåten. Man kan se det på bild 2 ovan. 

Dessutom sitter både X1 och X2 balkarna monterade inifrån motorrummet. Även X3 balken ska nog vara monterad så, man ser det på hur rosten har härjat vid en detaljgranskning.

Jag blir tvungen att fixera balken på rätt ställe med stag och därefter modifiera sidoplåtarna och dess infästning






Fortsättning följer..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar