Translate

onsdag 2 oktober 2013

Nej...ingen vindrutespolning

Kompisen Mats Eriksson mejlade igår kväll. Han har detaljgranskat bilderna som finns på de tre Frua-prototyperna och konstaterar nyktert att ingen av dom hade vindrutespolning vid leveransen till Sverige.

Eftersom målsnöret ligger på leveransutförandet från Frua så blir det ingen vindrutespolning.

Bilprovningen har ju inte det kravet förrän 1969 (eller 1971 beroende på vem man frågar), men P958-X3 är ju inregistrerad 1960 så jag slipper koll av detta på besiktningen. ...och NEJ, jag har inte beställt besiktningstid ännu  ;-)

Det blir till att svetsa igen några hål nästa garagepass. Nåja, värre saker kan hända.

Tack, Mats för din blick för detaljer!!

Men nu är frågan om jag kanske ska börja blogga om vad jag tänker göra i garaget nästa gång så att ni, kära läsare och kompisar, hinner reagera innan jag gör fel  :-)

När jag börjar granska foton själv så står det klart att X3 fick spolning monterad 1959/60 inför Bilutställningen i New York. Detta skedde nog i samband med övrig ombyggnad av bakparti och omlackering enligt direktiv från Volvoledningen i November 1959.

Kolla i boken så ser ni detta.

Nåväl, igår fortsatte jag förberedelserna för att svetsa fast plåten framför vindrutan. Det enda som fortfarande gjorde mig lite osäker var plåtens övergång mot motorhuven.

För att kunna jämföra med X1 svetsade jag ihop en enkel tolk/stålvinkel som påvisade vinkeln mellan vindrutan och plåten framför.

Sedan kilade jag bort till X1 och jämförde. Min oro var befogad. Min plåt måste justeras ned i framkant ca 7mm.






Nu vidtog en mer brutal massering av plåten som inte fångades på bild. Men efter en stund var jag nöjd.





Nu får jag ge mig och släppa sargen som det heter! Jag kan inte hålla på och justera i all oändlighet. Nästa pass efter att jag lagt igen hålen så blir den fastsvetsad. ..och oroa er inte... jag ska epoxigrunda undersida och kaross som blir dold.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar