Translate

onsdag 9 oktober 2013

Inpassning av motorhuvens gångjärn

Jag inser att det är för många lösa komponenter just nu i samband med inpassning av motorhuv. Huvens gångjärn skall svetsas fast i ramen och det är hög tid att få dom på plats. Annars kan jag inte justera in höjden på balken över kylaren.

Det är justermån framåt-bakåt på gångjärnen då dom ska ha pinnbult (M8) med två muttrar mot balken över kylaren, men i höjd är dom fasta.







Ett par streck med pennan och lite kapning. Principen är att gångjärnets platta ska försänkas i ramen och svetsas fast.










Det är viktigt för gångjärnets öppningsgeometri blir rätt. Annars får jag brytningstendenser vid öppning och stängning. Infästningen måste linjera med balken dom skruvas i med rätt cc-mått förstås. Men dom måste ligga plant också och kan inte följa ramens kurvatur.









Jag börjar med att kapa ur i ramen.










Sen måste jag testa att bulta fast balken för rätt cc-mått! Detta är gjort på bilden till höger...som blev lite mörk..sorry

Det är nu jag funderar på att punkta fästplattorna i en slags plan jigg så att dom hamnar rakt både i höjd och sidled.......och sedan punkta fast dem i ramen.....för att sedan slipa bort jiggen..! ..tror jag?

Hänger ni med på det?   Jag tror det kommer att funka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar