Translate

fredag 4 oktober 2013

Pang på bara

Igår var det en sammanbiten och målfokuserad Mr X3 som steg in i garaget.

  • På med radion!
  • På med svetsströmmen och gasen!
  • Fram med Epoxigrund och svetsprimer!

Nu skulle plåten framför vindrutan svetsas på plats.








Först lite primer...











Även på karossen så klart, där jag inte kommer åt senare.











Färgen måste torka en stund så då blev det tid för annat.
Fronten åkte raskt upp på arbetsbänken.  Bort med förstärkningen under emblemets plats!

Före....














Efter...










Sen kom jag på att en komponent behövde lagas. Vad är detta för nåt kanske ni undrar?














Jo, det är ju Frua-tillverkad konsol för rattstången!









Ok, nu har färgen torkat!  Fram med svetsen!

Ungefär femton svetstänger och en snabbtvíng åtgår  :-)

Sen fick jag finjustera rännan vid vindrutan med hammare och trubbig huggmejsel för optimerad passform innan svetsningen.

Jag kunde heller inte låta bli att borra små hål för det kromade friskluftsintagets stift.

Skönt att den sitter där nu så jag kan gå vidare med motorhuven.

...och det finns inte längre några hål för vindrutespolning!






4 kommentarer:

  1. Oh gud va snyggt med luftintagsgallret! Nu börjar man verkligen skönja Frua profilerna. Blev jätte bra utan hål för spolarmunstycken.

    Jag vill också ha en Frua-bil!!!!!!!!!!!!! Mr Jensen

    SvaraRadera
  2. Måste vara fyllt med ångest att svetsa fast den efter all knådning. Bra blir det i alla fall. Det ser ut att vara ett väldigt litet batteri. Var det 6 volt på dessa?

    SvaraRadera
  3. Inte bra att svetsa med stålarmband/klocka. Liiiiiiite jordningsrisk där.

    SvaraRadera
  4. Jepp, det är 6-volt elsystem.

    Hm...det där med stållänk på klockan och svetsning har jag aldrig tänkt på som ett problem. Men det stämmer säkert. Jag får ta av den.

    SvaraRadera