Translate

tisdag 15 oktober 2013

Forskning om bilens historia

Jag har flera gånger försökt få tag på Ingmar i Alingsås som ägde P958-X3 mellan oktober 1972 till 1987 när Jonas köpte den. Jonas har ju berättat att den bara stod under ett skärmtak på Ingmars gård under alla år, så det är inget aktivt liv den utsatts för under den perioden. Men jag var ändå lite nyfiken.

Igår fick jag tag på Ingmar och vi hade en trevlig pratstund.

Ingmar berättade att han bytte till sig bilen med ett par hundralappar emellan och en Ford Taunus P3 1961. Det var en man av romskt ursprung som ägde den, men han var inte registrerad ägare.... P958-X3 hade snabbt bytt ägare ett par gånger utan att de registrerade sig på fordonet, så när Ingemar skickade in ägarbyte till Länsstyrelsen i Vänersborg så fick han uppskattande kommentarer att det äntligen blev ordning på ägarförhållandena av bilen. Originalet av registreringsbeviset var borta, så Länsstyrelsen fick ordna fram en vidimerad kopia.

Han berättade vidare om att den mekaniskt var i vettigt skick, men att rosten gått hårt åt karossen redan 1972. Den hade inte klarat en besiktning. Den senaste godkända kontrollbesiktningen är 23 Oktober 1970.

Planen var att rostlaga den och sälja vidare. Ingemar köpte upp mycket bilar, men hann inte renovera upp alla med facit i hand. Han hade gård utanför Alingsås och bilar samlades in från alla håll. Renoveringen av X3 blev aldrig ens påbörjad i Ingmars regi. Han parkerade bilen under ett snedtak av presenning på sidan av ladugården och där blev den stående ända fram till 1987 när Jonas köpte den. Jag hör på Ingmar att han har lite dåligt samvete för att den stod dåligt förvarad och rosten fick förmodligen ordentligt fäste där vid ladan.

Ingemar hade vetskap om att det var någon form av experimentvagn av tidig tillverkning, berättar han, men att det var en prototyp tillverkad i Italien var inte känt vid den här tiden. Han hade kontakt med någon på Volvo i Göteborg som hade lovat att hjälpa till med delar för renoveringen, men det rann ut i sanden.

Inga delar lämnade bilen i Ingmars ägo, den var intakt och på en direkt fråga om trasiga sidorutor och saknad dörrklädsel på förarsidan så säger han att allt glas var helt och inget saknades vad han kan minnas.

Jonas har tidigare berättat för mig om hämtningen 1987 och hur bakaxeln ramlade loss från chassiet då man försökte vinscha upp bilen på trailer. Infästningen och bärarmarna hade rostat av. Ingemar minns att Jonas bror skojade och sa man behövt en hel säck till alla rostflagor. Kort sagt - den var inte i bästa skick.

Tyvärr finns inga foton från tiden.

2 kommentarer:

  1. Intressant!
    Har du några bilder innan din renovering påbörjades vi kan få se?
    Mvh P1800ES-73 Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag bara mina egna bilder när jag tar över projektet och hämtar den. Dom ligger först bloggen under Januari 2013. Jag har sökt bilder från tidigare ägare utan resultat. Däremot har Jonas Kjellberg en kort VHS snutt på bilen innan den börjar rostlagas hos den första plåtslagaren i Göteborg. Jag ska få den och digitalisera en kopia. Räkna med att den kommer på Bloggen vid ett senare tillfälle.

      Radera