Translate

fredag 18 oktober 2013

Rekonstruktion av plåtarna vid kylaren

P958-X3 (innan jag börjat anpassa)
Återuppbyggnaden av kylarens sidoplåtar har börjat.
Den ursprungliga lösa plåtbalken som huvgångjärnen skruvas i passar förvisso mot sidoplåtarna, men den hamnar lite för lågt. Det är också anpassat för att balken ska monteras framifrån, men Frua-bilarna har den monterad bakifrån så det är fel.  Dessutom ser anpassningen gjord av tidigare plåtslagare för anskrämlig ut.

På bilden ser ni vänster sida plåtad framifrån.



P958-X2








När jag studerat dessa partier på X1 och X2 så är dom inte identiska. X1 har ett snyggare flyt och en större ersättningsplåt jämfört med X2 som är lite mer försiktigt anpassad. Som vanligt när det är olika blir X2 förlaga för X3 då dessa tillverkades parallellt. Jag kan tänka mig att dessa skillnader mest kan förklaras av att olika plåtslagare var inblandade i uppbyggnaden och att dessa detaljer inte gjordes efter ritning utan mer efter eget huvud.


P958-X1







I princip är har X1 fått en U-profil som ersättning upptill på kylarbalken, medan X2 och sannolikt även X3 fått en smalare U-profil med 90 graders utvikt kant i tillägg. 





Nåja, kanske svårt att se på bilderna. Men nu är det dags att kapa bort fulplåt så återuppbyggnaden kan börja!

Röda markeringen får visa ungefär vad som ska kapas bort.

Jag gör både höger och vänster sida samtidigt. 








Då profilerna är lite komplicerade att göra i ett stycke så delar jag upp dem i mindre reparationsbitar. 


Först gör jag en kartongmall för den första ersättningsplåtarna.  Sedan klipper jag ut en plåt, böjer till och punktar fast. 


Lite finriktning sedan på med mer svets!












Även vänster sida får samma behandling.

För att kunna komma vidare nu måste jag ha huven på sin exakta position med balken över kylaren fastskruvad i huvens gångjärn. 

Som ni kanske minns så passar inte huvlåsens byglar riktigt i längd efter att jag monterat plåten framför vindrutan. 

Frågan jag bollat fram och tillbaka är om jag ska flytta byglarna i huvens ram så dom passar mot huvlåsmekanismen.....eller om jag helt enkelt ska justera positionen för huvlåsmekanismen i karossen?

Jag flyttar huvlåsmekanismen!  Mest på grund av att jag inte vill flytta de kromade byglarnas position i huvramen av estetiska skäl. Dom sitter exakt där dom ska jämfört med gamla huven. Symmetriskt och fint. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar