Translate

onsdag 23 oktober 2013

Förberedelser inför sammanfogning av motorhuven

Eftersom det blir en del dolda ytor och dubbelplåt så måste vissa partier rostskyddsmålas innan sammanfogningen av motorhuvens tre delar kan utföras.







Ramens övre yta stryks med Volvos svetsprimer.









Sedan dammar jag av ytterplåten som stått i ett hörn sedan försommaren. Jag kör av den med svartkrull och roterande mjuk stålborste först.

Sedan är det dags för svetsprimer på kantens insida










 ...och 2K epoxiprimer på insidan. Då ytan är porig av borttagen rost så penslar jag ut primern. Jag måste ändå mellanslipa och grunda mer senare. Detta är mest för rostskydd fram till lackering.


Sen har jag en ny garagekompis att presentera!!  ..mer om det senare

5 kommentarer:

  1. Hej Mark! Kul att det går framåt! Vilket fabrikat använder du på epoxiprimern? Jag gissar att din nya garagekompis syns på en av bilderna. Om det är en röksug så kan jag dela en erfarenhet. Monterar du utsuget genom vägg så var försiktig med vad som står på andra sidan. Jag hade cykelstället där och kunde inte förstå varför min cykel hade små rostfläckar överallt. Bekvämt att starta utsuget när man slipar svetsfogar, stinker mindre men glödande sliprester går ut med luften och fastnar på allt! //Janne G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oroa dig inte Janne! Den blåser mot granntomten! ...det var den grannen som inte ville gå med på mitt bygglov för garaget...men kommunen tyckte mest hennes argument var gnäll så det var bara att köra ;-)

      Radera
    2. Den grå epoxiprimern är International Interprotect - egentligen för marina applikationer, men funkar fint i andra sammanhang också. Jag kom helt enkelt över ett parti tok-billigt när dom slog igen Coop Bygg

      Radera
  2. Ha ha, då ska jag förlänga mitt rör närmre grannen när de bråkar om våra träd nästa gång.

    SvaraRadera
  3. Jo, svetssugen är ytterligare ett tillskott. Jag har också monterat en fast 200mm utsug i kortväggen mot grannen ;-) Den lilla grå svetssugen är ett fynd från Falu-Marknaden i September. Ny i kartong från Bacho för 200kr och begagnad slang för 50kr...i dom lägena handlar man bara. Men jag måste koppla in en sladd med stickpropp på elmotorn. Jag tänkte ha den som portabel utsug som komplement till den fast monterade.

    SvaraRadera